Such Men Are Dangerous (1930)

Regie: Kenneth Hawks | 83 minuten | drama | Acteurs: Warner Baxter, Catherine Dale Owen, Albert Conti, Hedda Hopper, Claud Allister, Bela Lugosi

Op aandringen van haar zus Muriel (Hedda Hopper) besluit Elinor te trouwen met de puissant rijke Ludwig Kranz. Muriel ziet dit society huwelijk als een uitgelezen kans om uit hun financiële problemen te komen en zegt tegen Elinor dat ze wel van Ludwig zal leren houden. Ludwig overlaadt zijn verloofde met dure geschenken, maar laat deze door zijn secretaris en goede vriend Paul Strohm (Albert Conti) aan Elinor overhandigen, in plaats van ze persoonlijk met een woord van genegenheid of liefde aan haar te geven.

Als ze de kerk uitkomen, hoort Ludwig een meisje uit de toegestroomde menigte zeggen dat ze nooit met zo’n lelijke man zou willen trouwen, nog niet voor al het geld van de wereld. Na de huwelijkssluiting schenkt hij Elinor het astronomische bedrag van een miljoen pond waarna ze concludeert dat voor deze man alleen geld van belang is, maar liefde niet en ze neemt de benen. Ludwig denkt terug aan de woorden van het meisje uit de menigte en denkt dat Elinor hem heeft verlaten vanwege zijn uiterlijk. Zonder wie dan ook van zijn plannen op de hoogte te stellen, zet hij zijn eigen dood in scène en trekt zich terug in de kliniek van Dr. Erdmann (Bela Lugosi) voor een compleet nieuw uiterlijk. Als een aantrekkelijke man van de wereld zal hij Elinor opnieuw onder ogen komen.

Een interessant overgangsproduct van de stomme film naar de geluidsfilm. De film is alleen in Amerika uitgebracht als geluidsfilm, maar elders niet. Ook niet in Nederland waar de film de toepasselijk dubbelzinnige titel ‘De man met het dubbele gelaat’ heeft gekregen. Voor een stomme film is het acteren van mensen als Bela Lugosi, Hedda Hopper en Catherine Dale Owen prachtig met die overdreven duidelijke gezichtsuitdrukkingen om verbazing, vreugde of verdriet uit te drukken, maar voor een geluidsfilm is dit echt teveel. Dit heeft Warner Baxter redelijk goed begrepen en Albert Conti helemaal. Zeker de laatste zou moeiteloos in een moderne film hebben kunnen spelen.

De schitterende opnames in de lucht waarbij Ludwig Kranz met een parachute boven het kanaal uit zijn vliegtuigje springt om zijn eigen dood te suggereren, zijn bijzonder wrang als je bedenkt dat de regisseur en tien crewleden in een volgvliegtuigje zijn gecrasht. De regisseur kwam zo niet alleen op tragische wijze te overlijden, maar eindigde ook meteen ‘uncredited’, omdat de film posthuum werd uitgebracht.

‘Such Men Are Dangerous’ is een mooie en vooral interessant film die twee tijdperken in de filmgeschiedenis verbindt. Dat het scenario veel vragen oproept, zoals waarom de geldproblemen van Elinor en haar zus Muriel, die merkwaardig genoeg gewoon een man heeft die haar onderhoudt op het moment dat ze Elinor met Ludwig laat trouwen, opeens geen probleem meer zijn als Elinor de benen heeft genomen en ze geen gebruik maakt van het geld dat ze van Ludwig heeft gekregen, is een licht storend detail in een verder fraaie film.

Diana Tjin-A Cheong