The Country Girl (1954)

Regie: George Seaton | 100 minuten | drama | Acteurs: Grace Kelly, Bing Crosby, William Holden, Anthony Ross, Gene Reynolds, Jacqueline Fontaine, Eddie Ryder, Robert Kent, John W. Reynolds

Één van ’s werelds grootste en legendarische actrices is Grace Kelly. Haar filmcarrière duurde slechts zes jaar, maar in die periode, van 1950 tot 1956, is ze er in geslaagd een stempel te drukken op de filmwereld en tot op de dag van vandaag is ze nog een icoon voor velen. Door haar huwelijk met Prins Rainier III van Monaco werd ze Prinses Gracia en moest ze haar carrière als één van de meest gewilde actrices in Hollywood opgeven. Prins Rainier wilde niet dat ze terugkeerde naar de filmwereld, zelfs Alfred Hitchcock’s aanbod om de hoofdrol in ‘Marnie’ te spelen, moest ze afslaan. Grace Kelly maakte drie films met Hitchcock: ‘Dial M for Murder’, ‘Rear Window’, en ‘To Catch a Thief’. Voor haar rol in ‘The Country Girl’ mocht ze haar enige Oscar in ontvangst nemen, het jaar daarvoor was ze al genomineerd voor haar rol in ‘Mogambo’. De film ontving overigens maar liefst zeven Oscarnominaties, en naast de Oscar voor beste vrouwelijke hoofdrol mocht George Seaton het beeldje mee naar huis nemen voor beste script.

‘The Country Girl’ is de verfilming van een succesvol toneelstuk van Clifford Odets. Het meeslepende verhaal wordt voornamelijk door drie steracteurs op het scherm gebracht: Grace Kelly, Bing Crosby en William Holden. Praktisch elke scène draait om één van hen, meestal twee. De onderlinge verhoudingen tussen de drie personages wordt mooi verduidelijkt naarmate de film vordert.

Frank Elgin (Bing Crosby) is een voormalige ster, die door zijn excessieve drankgebruik nergens meer aan de bak komt. Bernie Todd (William Holden) is een ambitieuze, succesvolle regisseur die koste wat kost Elgin voor zijn nieuwe produktie wil hebben, hoe zeer zijn producer ook tegensputtert. Na de audities vertrekt Frank zonder iets te zeggen en Bernie gaat naar hem op zoek. Bij Frank thuis ontmoet hij Frank’s vrouw Georgie (Grace Kelly) en er ontstaat meteen wrevel tussen de twee. Als even later Frank thuiskomt, worden onze vermoedens bevestigd: Frank zit onder de plak bij Georgie. Op Georgie’s voorwaarden wordt Frank aangenomen en is een comeback dichterbij dan ooit. In een gesprek tussen Frank en Bernie wordt het gedrag van Georgie verklaart en begrijpen we meer van de relatie van het echtpaar. Na de dood van hun zoontje raakte ze aan de drank en omdat zij jaloers was op Frank’s carrière en de afleiding die hij daarin vond, heeft hij haar stukje bij beetje de regie over zijn leven gegeven. Het gevolg daarvan was echter dat Frank aan de drank raakte, maar “nooit als ik op het toneel sta”, zoals hij stellig beweert.

Wat Bernie echter niet weet is dat Frank kampt met enorme schuldgevoelens. De reden daarvoor wordt in een aangrijpende flashback aan de kijker getoond.  Vanwege dit gebrek aan kennis ergert Bernie zich alleen maar aan de bemoeienissen van Georgie met de carrière van haar man en ook de rest van de cast en crew dringt er bij hem op aan Georgie weg te sturen. De film kent eigenlijk twee grote climaxen, waarin levensbepalende beslissingen worden genomen.

De drie hoofdrolspelers zetten een zeer geloofwaardige rol neer. Grace Kelly is absoluut de ster van de produktie, haar Georgie Elgin is een sterke vrouw die alles geeft voor haar grote liefde en het daar zichtbaar moeilijk mee heeft. De actrice die bekend staat om haar klassieke, koninklijke schoonheid is – zeker in het begin van de film – bijna onherkenbaar, een kunstje dat vele jaren later door bijvoorbeeld Cameron Diaz in ‘Being John Malkovich’ herhaald werd (zij het in sterkere mate). Bing Crosby geeft goed het gespleten karakter van zijn personage weer: de buitenkant vrolijk en makkelijk in de omgang, maar van binnen iemand die verscheurd wordt door schuld en zelfhaat. William Holden is ook sterk als de zelfverzekerde regisseur die zich realiseert dat haat en liefde heel dicht bij elkaar liggen.
Minder in de film zijn de muzikale stukken. Alhoewel Bing Crosby een mooie stem heeft, duren de liedjes in de film te lang en voegen ze niet veel toe. Desondanks is ‘The Country Girl’ een mooi geacteerd drama. De chemie tussen de drie sterren die op het hoogtepunt van hun carrière waren is duidelijk voelbaar (Grace Kelly schijnt met beide acteurs een kortstondige relatie gehad te hebben, dus dat is ook te verklaren). Geen must-see, tenzij je fan bent van één van de hoofdrolspelers, maar toch zeker de moeite waard.