The Crew (2008)

Regie: Adrian Vitoria | 118 minuten | misdaad | Acteurs: Scot Williams, Kenny Doughty, Rory McCann, Stephen Graham, Cordelia Bugeja, Mem Ferda, Philip Olivier, Rosie Fellner, Raza Jaffrey, Goran Kostic, Neil Bell, Tim Dantay, Alison Cain, John Gillon, Francis Magee, Ryan Orr, Rachel Haslam, Paul Lee, Darren Whitfield, Colin David Jackson, Steve Hazelhurst, Mike Dolan, Martin Chart, Paul J. Dove, Phil Gwilliam, Scott Johnson, Ken Mood, Michael Thompson, Kerry Williams, Chris Wilson

De Britse acteur Stephen Graham werd in 1973 geboren in Kirkby, in de buurt van Liverpool. Op zijn zeventiende speelde hij zijn eerste rol, in de film ‘Dancin’ thru the Dark’ (1990) van regisseur Mike Ockrent. Zijn definitieve doorbraak bij het grote publiek beleefde Graham met zijn rol als Tommy in Guy Ritchies kaskraker ‘Snatch’. De kleine Graham wordt sindsdien veel gevraagd voor rollen in misdaadfilms, waar hij dankzij zijn ruwe gelaatstrekken uitermate geschikt voor is. Kleine rollen in grote (Amerikaanse) producties als “Band of Brothers” (2001), ‘Gangs of New York’ (2002) en ‘Public Enemies’ (2009) zorgen ervoor dat filmliefhebbers over de hele wereld inmiddels kennis hebben mogen maken met deze talentvolle acteur. Maar het is in kleinschaliger opgezette films dat de échte Graham zich volledig kan profileren. Zo leverde zijn rol in het ijzersterke ‘This is England’ (2006) van Shane Meadows hem terecht lovende kritieken op. Grappig feitje: speelt Graham in die film de psychopathische racist Combo, in het echte leven stroomt er Jamaicaans bloed door zijn aderen!

In het keiharde Britse misdaaddrama ‘The Crew’ (2008) is Graham de bekendste naam in de cast. De hoofdrollen in deze film zijn voor Scot Williams en Kenny Doughty, twee broers die naam trachten te maken in de criminele onderwereld van Liverpool. De oudste van de twee, Gerard of kortweg ‘Ged’ (Williams), is de leider van de bende waar ook zijn jongere broer John-Paul ‘Ratter’ (Doughty) deel van uitmaakt. Ze houden zich bezig met overvallen op vrachtwagens met waardevolle inhoud. Ged heeft een knappe vrouw (Cordelia Bugeja) en een zoontje en denkt er serieus over om uit de criminaliteit te stappen en een eervol bestaan op te bouwen. Die gevoelens worden alleen nog maar versterkt als een belangrijke figuur in de onderwereld, ‘Leo the Pig’, vermoord wordt teruggevonden. Onderwereldkoning Franner (Graham) besluit de zaak tot op de bodem uit te zoeken en is vastberaden de dader te laten boeten. Ged heeft bovendien te maken met zijn opstandige broertje, die zich los wil weken van de groep en samen met zijn opgefokte maatje Paul (Philip Olivier) voor zichzelf wil beginnen. Daarvoor zet hij desnoods zijn leven en dat van zijn broer op het spel…

‘The Crew’, naar de novelle ‘Outlaws’ van schrijver Kevin Sampson, is een Brits misdaadverhaal in de stijl van ‘Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ (1998) en ‘Snatch’: flitsende montage en harde (soms iets té luide) muziek (van onder meer Ocean Colour Scene en The Jam), maar ook gure achterbuurten, duistere drugsnesten, schimmige seksclubs en verlaten industrieterreinen. De gangsterbazen leven in luxe huizen en lopen in dure pakken rond, wat een sterk contrast geeft met de louche wereld waarin ze hun geld verdienen. Het zijn getroebleerde figuren. Ged zit al te diep in de problemen om te denken dat hij het criminele leven zomaar even vaarwel kan zeggen. Wraakgevoelens kan hij maar moeilijk opzij zetten en voor het omleggen van een hulpeloze minderjarige draait hij zijn hand eveneens niet om. Hij ziet er dan misschien niet uit als een levensgevaarlijke crimineel, maar dat is hij wel degelijk. Aan het einde van de film stapelen de aanwijzingen dat hij niet in de wieg gelegd is voor een leven als brave burger zich op. Ratter is een machtswellusteling, een psychopaat die junks misbruikt en ze daarna doodslaat. Zijn relatie met de al even gestoorde Paul is op z’n zachtst gezegd merkwaardig. Een andere centraal karakter, dommekracht Moby (Rory McCann) houdt er bizarre seksuele fantasieën op na. En zo heeft elk van de personages zijn eigenaardige trekjes. Geen van de figuren weet daadwerkelijk sympathie op te wekken en dat mag gerust het grootste manco aan deze film genoemd worden.

Daarnaast staat ‘The Crew’ bol van de extreem gewelddadige en expliciet seksuele scènes. Van doseren heeft regisseur Adrian Vitoria klaarblijkelijk nog nooit gehoord. Bij de meeste van deze fragmenten lijkt het er sterk op dat ze in de film zijn gestopt om kijkers te choqueren, want echt iets toevoegen doen ze niet. Het script is bovendien, met name aan het begin van de film, moeilijk te volgen. De acteurs zetten hun beste beentje voor, maar kunnen ondanks hun gedegen werk niet alles rechttrekken. Vooral Scot Williams, die de film in feite samen met Kenny Doughty moet dragen, schiet op bepaalde fronten tekort. Hij heeft absoluut charisma, maar als keiharde gangster is hij simpelweg niet geloofwaardig. Het wachten is op Stephen Graham, die pas na ruim een uur voor het eerst opduikt en sterk voor de dag komt als de coole ‘opperbaas’ Franner. Uiterlijk lijkt hij kalm en rustig, maar hij straalt subtiel maar direct uit dat met hem niet te sollen valt. Jammer dat de rol van Graham niet wat groter is, wellicht had dat ‘The Crew’ nog kunnen redden. Helaas moeten we het nu doen met een bizar harde film vol onsympathieke personages en een ondefinieerbaar script. Duidelijk een van de mindere broertjes van ‘Lock, Stock…’