The Ice House (1997)

Regie: Tim Fywell | 172 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Daniel Craig, Penny Downie, Frances Barber, Kitty Aldridge, Corin Redgrave, Dave Hill, Gerard Horan, Ann Bell, Luke Garrett, Niven Boyd, Paul Jerrico, Jack Galloway, Belinda Sinclair, Anthony May, Liam McKenna, Geoffrey Greenhill, Sara Stephens, Laura Girling, Simon Melia, Gary Lammin, Amanda Holt, Helena McCarthy, James D’Arcy, Finn Taylor, Lynn Farleigh, Ian Price, Danny Midwinter, Alexandra Milman, Jan Shand, Willie Ross, Krysia Pepper, Laurence Richardson

Ruim voor Daniel Craig zich onsterfelijk maakte door in de huid van James Bond te kruipen, acteerde hij in de op Minette Walters’ bestseller gebaseerde miniserie “The Ice House”. Het is geen marketingstunt dat Craig prominent op de hoes van de dvd staat; hij heeft daadwerkelijk een belangrijke rol in de serie. Craig speelt Detective Sergeant McLoughlin, de agent belast met de moordzaak die de gemoederen flink bezig houdt in het kleine Britse dorpje.

Phoebe Maybury woont op Streech Grange, een prachtig, maar afgelegen en geheimzinnig landgoed. Door de dorpsbewoners wordt de arme vrouw met de nek aangekeken, want sinds haar echtgenoot David tien jaar geleden van de aardbodem verdween, ligt de verdenking op moord bij haar. Walsh, de inspecteur die zich destijds over de zaak gebogen heeft, heeft de moord wegens ontbreken van een lijk echter nooit kunnen bewijzen en het dossier is gearchiveerd in de kast met onopgeloste misdaden. Ook het feit dat Phoebe na de verdwijning van David is gaan samenwonen met twee vriendinnen zorgt voor gefronste wenkbrauwen in het conservatieve dorp. Men is ervan overtuigd dat de drie dames een lesbische driehoeksverhouding onderhouden en erger nog: zij verleiden jonge meisjes uit het dorp! Wanneer er in een overgroeid deel van het landgoed, een soort kelder in het bos, een in verre staat van ontbinding verkerend lijk aangetroffen wordt, zijn meerdere mensen blij: Walsh omdat hij ervan overtuigd is dat hij Phoebe nu eindelijk achter de tralies krijgt en de dorpsbewoners omdat het hen een reden geeft de haatgevoelens jegens de bewoners van Streech Grange op te voeren. Maar niets is wat het lijkt: zijn Phoebe en haar vriendinnen wel schuldig? En als ze niet schuldig aan de moord op David zijn, waarom gedragen ze zich dan zo vreemd?

Minette Walters debuteerde op 42 jarige leeftijd met “The Ice House” en het boek was een groot succes. Binnen een half jaar na publicatie werd het boek al in meerdere talen uitgebracht en het leverde haar de CWA John Creasey Award op. De vertaling van het boek naar de serie is uitstekend gedaan. Het boek was al een pageturner, de serie is de filmequivalent daarvan, de drie uur vliegen om voor je het weet. Het verhaal, dat goed in elkaar steekt, houdt je tot het einde toe in spanning, omdat je geen idee hebt wat er nu aan de hand is. De personages zijn prima uitgewerkt en de acteurs zijn zeer geloofwaardig. “The Ice House” is Britse misdaad op zijn best!