The Listening – In ascolto (2006)
Regie: Giacomo Martelli | 105 minuten | drama, thriller | Acteurs: Michael Parks, Maya Sansa, Andrea Tidona, James Parks, Terence Beesley, Bruce McGuire, Matt Patresi, Vincent Riotta, Carla Cassola, Marc Fiorini, Giulia Bernardini, Adam O’Neill, Fabrice Scott, Claudia Zanella, Jay Natelle
De film begint met een nogal technische verhandeling over het aantal satellieten dat om de aarde cirkelt en de informatiestroom die daaruit door de NSA gefilterd wordt met behulp van het systeem ‘echelon’. Als dit systeem bepaalde woorden of stemmen herkent, wordt de operator gewaarschuwd waarna er gericht afgeluisterd kan worden. Deze vernuftige afluistertechniek lijkt overtroffen te worden door ‘Tumbleweed’ van het bedrijf Wendell Cranshaw. Met ‘Tumbleweed’ kunnen zowel vaste als mobiele telefoons afgeluisterd worden en ook nog eens overal ter wereld getraceerd of ze nu aanstaan of niet.
De werknemers van de NSA op Menwith Hill zijn overwerkt en onderbetaald en kennen maar weinig privacy. Dit staat in schrille tegenstelling tot de medewerkers van leveranciers van hoogstaande afluisterapparatuur als Wendell Cranshaw die dan ook neerkijken op een zielige oudgediende als James Wagley (Michael Parks) die maar niet wil begrijpen dat er een nieuw tijdperk is aangebroken waarin het grote geld voorop staat en het al dan niet schenden van het recht van burgers op privacy niet eens meer onderwerp van discussie is. Maar juist deze als sullig beschouwde James Wagley probeert de Italiaanse Francesca Savelli te beschermen als zij het onderwerp van martelpraktijken wordt van werknemers van Wendell Cranshaw die haar van bedrijfsspionage verdenken als ze op straat documentatie over het ultrageheime ‘Tumbleweed’ heeft gevonden en mee naar huis neemt.
Ronduit een eng idee als je er goed over nadenkt dat je overal ter wereld gevonden en afgeluisterd kunt worden via je mobieltje, zelfs als je denkt ‘veilig’ te zijn door hem uit te zetten, maar de meeste mensen zullen hun mobieltjes zeker niet de deur uitdoen, want wie kan er nog zonder. Dus onderwerpt het overgrote deel van de wereldbevolking zich aan de willekeur van bedrijven en regeringen die beweren zich in te zetten voor het groter goed en daarbij routineus de privacy van willekeurig wie schenden. Het blinde en vaak niet terechte vertrouwen van de burgers dat niet zij, maar alleen misdadigers iets te vrezen hebben van deze grove ingreep in hun privé levens is hier mooi en overtuigend uitgewerkt.
Maar verder is de film ondanks het goede acteerwerk van Michael Parks te vlak, gebeuren er teveel onwaarschijnlijke dingen en is het opwindende technische aspect gewoon te saai voor de doorsnee kijker. Ook de plot stelt niet bijster veel voor, dus geen slechte film, maar ook niet goed, hooguit amusant voor een verloren avond.
Diana Tjin-A Cheong