The Outrun (2024)

Recensie The Outrun CinemagazineRegie: Nora Fingscheidt | 118 minuten | drama | Acteurs: Saoirse Ronan, Stephen Dillane, Saskia Reeves, Izuka Hoyle, Lauren Lyle, Paapa Essiedu, Naomi Wirthner, Nabil Elouahabi, Danyal Ismail, Eilidh Fisher, Posy Sterling, Seamus Dillane, Jack Rooke, Conrad Williamson, Tony Hamilton-Croft, Scott Miller, Paul Kulik, Matthew Coulton, Ammar Younis, Linn Johansson

‘The Outrun’ is een verfilming van het gelijknamige boek. Het boek is een autobiografie van de Schotse journaliste en schrijfster Amy Liptrot. Het verhaal speelt zich af op de Orkney-eilanden, waar ze opgroeide en naartoe terugkeerde om te herstellen van haar alcoholverslaving in Londen. In het boek verweeft ze natuurbeschrijvingen met persoonlijke reflecties. De verfilming is geproduceerd door onder andere Saoirse Ronan en geregisseerd door Nora Fingscheidt.

De 30-jarige Rona (Saoirse Ronan) is net terug uit een afkickkliniek vanwege haar alcoholverslaving. Ze is opgegroeid op de Orkney-eilanden, ten noorden van Schotland. Ze keert tijdelijk terug om zich te ontdoen van alle drukte van Londen en zich op zichzelf te focussen. Haar inmiddels gescheiden ouders wonen er nog steeds.

Op Orkney is ze bijna volledig afgezonderd van de bewoonde wereld. De bewoners zijn allemaal boeren en richten zich vooral op het in stand houden van de eilanden. Rona hoopt daar te kunnen werken aan haar herstel en hoopt zo min mogelijk verleidingen te hoeven weerstaan.

‘The Outrun’ introduceert Rona dus nadat ze de afkickkliniek heeft verlaten. Hoe ze aan haar verslaving is gekomen en wat het haar heeft gekost, zien we door flashbacks die door de hele film heen lopen. Die flashbacks vormen de ruggengraat van de film, en alles wat Rona in het heden doet, vindt zijn oorsprong in die flashbacks. Het feit dat Rona’s haar blauw geverfd is, maakt het gemakkelijk om te begrijpen waar in de tijdlijn we zitten. De kleur van haar haar en de mate van uitgroei maken het eenvoudig in te schatten hoeveel tijd er tussen de scènes zit. Een praktisch perfecte oplossing die ervoor zorgt dat er geen gebruik hoeft te worden gemaakt van clichématige overgangen of andere middelen om het publiek bij de les te houden.

‘The Outrun’ is een zeer persoonlijk project voor Ronan. Ze heeft van dichtbij moeten meemaken wat een alcoholverslaving met je kan doen. Dat maakt het misschien wel extra moeilijk om deze film te maken, maar het geeft haar ook een referentiekader dat ze heeft kunnen gebruiken bij het invullen van deze uitdagende rol.

Ronan is, zoals altijd, uitstekend. De rol van Rona vereist een zeer genuanceerd optreden, en dat past haar ontzettend goed. Rona is een ingetogen persoonlijkheid, met af en toe een emotionele uitbarsting. Ronans gelaatsuitdrukking straalt gedurende grote delen van de film een diepgaande melancholie uit, die het publiek meevoert naar de duistere plek waar Rona zich duidelijk bevindt.

De overige personages, zoals de ouders van Rona, zijn niet echt uitgediept. Wellicht een bewuste keuze, omdat de focus volledig op Rona ligt, maar het zorgt er soms voor dat de film wat leeg aanvoelt. Na Rona zijn de Orkney-eilanden de belangrijkste ‘personages’ in ‘The Outrun’. Liptrots boek staat vol met beschrijvingen van de prachtige natuur op Orkney. Fingscheidt heeft dat goed weten over te brengen op het grote doek.

Rona is intens met de natuur bezig. Het is alsof ze troost vindt in de wilde zee en haar bewoners, en alsof de woeste winden haar boosheid emuleren. Ze lijkt als het ware één te zijn met de eilanden. De beelden van de eilanden zijn een genot om naar te kijken, en Ronan lijkt veel respect voor Orkney en haar inwoners te hebben.

‘The Outrun’ heeft helaas wat problemen met het tempo. Dat komt met name doordat sommige van de flashbacks zeer generiek overkomen, zoals de vele barscènes waarin Rona dronken is. Natuurlijk zijn die scènes van belang, maar ze ontberen persoonlijkheid. Ook het gebrek aan uitgediepte personages in de belangrijke bijrollen zorgt ervoor dat de film soms wat traag aanvoelt.

‘The Outrun’ is een introspectieve en visueel prachtige film die vooral door het sterke spel van Saoirse Ronan en de indrukwekkende landschappen van de Orkney-eilanden overeind blijft. Hoewel de film soms worstelt met het tempo en een gebrek aan diepgang in de bijrollen, weet het de innerlijke strijd van Rona op een krachtige en genuanceerde manier over te brengen. Het is een aangrijpend verhaal over herstel, verbondenheid met de natuur, en het herontdekken van jezelf, dat vooral liefhebbers van intieme, karaktergedreven drama’s zal aanspreken. ‘The Outrun’ is een zeer tedere film die zeker het bekijken waard is.

Jelco Leijs

Waardering: 3.5

Speciale vertoning: Pathé Festival 2024 (13 oktober 2024)
Speciale vertoning: Leiden International Film Festival 2024
Bioscooprelease: 7 november 2024