The Pigkeeper’s Daughter (1972)

Regie: Bethel Buckalew | 90 minuten | erotiek, komedie | Acteurs: Terry Gibson, Peggy Church, Gina Paluzzi, John Keith, Peter James, Bruce Kimball, Paul Stanley, Nick Armmans

Wat een vrijheid en blijheid op het platteland. Niemand maakt zich druk, niemand hoeft echt te werken. We kunnen ons puur en alleen op de seks richten. Binnen vijf minuten hebben we de eerste seksscène dan ook al achter de rug.

Hoewel het mannelijk volk absoluut bezig is met de bevrediging van de vrouw, zijn ze erg opdringerig en spreken ze met weinig respect over het vrouwelijk lichaam. De vrouwen worden afgebeeld als zeer opwindende lustobjecten waar je als man niet omheen kunt. Het naakt in beeld betreft vooral rondborstige vrouwen die niet veel anders te doen lijken te hebben dan hun seksualiteit uitdragen. Vroeg of laat willen ze allemaal maar een ding, lijkt de boodschap te zijn.

Tussen alle borsten door verschijnt er zo nu en dan een man in beeld die het een en het ander vermeldt over de o zo interessante werkzaamheden die je als man hebt naast het hebben van seks. De vrouw heeft naast de seks geen andere werkzaamheden. Er wordt op zo’n lijzige manier gesproken door de personages dat je het maar weinig serieus kunt nemen. En dat lijkt ook de intentie te zijn van de regisseur: keep it simple, keep it funny. De meest belachelijke situaties passeren de revue en alle omstandigheden leiden tot seks in het hooi.

Het navolgen van de realiteit is iets waar de regisseur maling aan heeft gehad. Hij zet een stereotype boerenleven neer met alles erop en eraan. Grappig is dat alle seksscènes voorzien zijn van een jolig achtergrondmuziekje, waardoor het waarheidsgehalte daalt tot onder het nulpunt. Ondanks het gebrek aan een verhaallijn en aan realiteit, heeft de film een cultureel tintje dat geïllustreerd wordt door het thema platteland met haar boerenjurkjes en geruite overhemden. De ouderwetse beelden en kleuren zetten het genre ‘cultfilm’ nog eens extra aan.

Al met al heeft de regisseur met deze film een bijzondere weg ingeslagen betreft genre. Want geef dit beestje maar eens een naam: een inhoudelijk lege, maar beeldend zeer rijke ‘cultfilm’ met een pornografisch tintje. Of moeten we het erotisch getint noemen?Iets in de richting van ‘lekker fout’ is misschien nog het meest op zijn plaats: alle ingrediënten voor een lekkere foute film zijn immers aanwezig in ‘The Pigkeepers Daughter’. De varkens zijn er, de boer en de boerin zijn er, de boerendochter is er en de seks is er. Let the show begin!

Jard Diederiks