The Visit: An Alien Encounter (2015)

Regie: Michael Madsen | 83 minuten | documentaire

De Deense regisseur Michael Madsen lijkt er zijn handelsmerk van te maken: het maken van documentaires die bestemd lijken voor een ander doel. Hij verpakte zijn ‘Into Eternity’ als informatieve film voor de bewoners van de aarde over 100.000 jaar en spreekt de kijker aan alsof hij / zij daadwerkelijk in het jaar 102.000 leeft. In opvolger ‘The Visit: An Alien Encounter’, naar verluidt het tweede deel in een trilogie, wordt de kijker ook rechtstreeks aangesproken, met vragen als ‘Waarom ben je hier?’ en ‘Waar word je gelukkig van?’ De kijker kruipt zo in de rol van buitenaards wezen, want – de titel verklapte het al – dat is waar ‘The Visit: An Alien Encounter’ over gaat.

Madsen onderzoekt in deze documentaire wat er gebeurt op aarde als het onderwerp van talloze science fiction- en horrorfilms daadwerkelijk zou gebeuren: een buitenaardse invasie van een intelligente levensvorm. Madsen kreeg diverse wetenschappers en experts (van Nasa, de Verenigde Naties, een voormalig woordvoerder van de Britse premier David Cameron, noem maar op) zo ver dat ze meededen aan deze simulatie. Voor de camera spelen zij de hen in het geval van een invasie toebedeelde rol, daarbij interessante en filosofische vraagstukken opwerpend. Wat vertellen we het publiek? Wat als we de intelligente levensvorm helemaal niet kunnen waarnemen met de middelen die nu tot onze beschikking staan? In hoeverre mogen de buitenaardse wezens informatie over ons verkrijgen; vertellen we bijvoorbeeld ook waar we niet trots op zijn? Zeggen we dat we in staat zijn onszelf te vernietigen? Dat er oorlog is? Hoe voorkomen we dat wij de aliens eventueel besmetten en vice versa? Soms voeren ze ook gesprekken met elkaar en ook is er een simulatie waarin een wetenschapper doet alsof hij het ruimteschip voorzichtig nadert en er vervolgens naar binnen gaat. En geloof het of niet: dat is best spannend.

De interviews worden afgewisseld met beelden waarin alledaagse situaties (mensen op straat, deelnemend aan het verkeer) soms in extreme slowmotion, vaker nog onbeweeglijk, worden getoond. De camera pant langs de mensen, die we als in een tableau-vivant, observeren. Is dit hoe buitenaardse wezens ons zien? Ook ongebruikelijk is het feit dat we de geïnterviewden soms zien praten, waarna de rest van het verhaal in voice-over tot ons komt, terwijl de geïnterviewde persoon strak in de camera blijft kijken. Het heeft een verontrustend effect.

Het is jammer dat ‘The Visit: An Alien Encounter’ niet consequent weet te boeien. De slowmotion fragmenten halen letterlijk de vaart er uit en daardoor slaat de verveling toe. Toch valt Madsen te prijzen dat hij een ambitieus project als dit heeft willen maken.

‘The Visit: An Alien Encounter’ is, mede door de vorm waarin het gegoten is, zeker geen film die veel mensen zal aanspreken, maar als je openstaat voor een bijzonder experiment is het zonder meer een onvergetelijke ervaring. Madsen zet je aan het denken over de rechten van de mens en onze plaats in het universum. Existentiële vragen, waar je nog lang na de aftiteling over blijft piekeren.

Bioscooprelease: 8 oktober 2015
DVD-release: 15 oktober 2015