U Turn (1997)

Regie: Oliver Stone | 125 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Sean Penn, Jennifer Lopez, Nick Nolte, Billy Bob Thornton, Powers Boothe, Joaquin Phoenix, Claire Danes, Jon Voight

Geen weggegooide tijd, deze parodie op thrillers, roadmovies en smalltown America. Op basis van een scenario van John Ridley – een bewerking van diens roman ‘Stray Dogs’, ook de oorspronkelijke titel van deze film – bracht Oliver Stone een luilekkerlandcast bijeen die stuk voor stuk overtuigend hun ding doen. Ga er maar even voor zitten: Sean Penn als anti-held, Jennifer Lopez als femme fatale, Nick Nolte als boze (stief-)vader, Billy Bob Thornton als dorpsgek, Powers Boothe als corrupte sheriff, Joaquin Phoenix als hick, Claire Danes als vrouwelijke equivalent daarvan en Jon Voight als indiaanse bedelaar. Overkill is het niet, want iedereen kent zijn plaats.

Het is de grote verdienste van Stone en zijn mensen dat hij zonder groot thema toch een film met klasse maakt. Vooral het camerawerk, dat zelfs van een kleinbeeldtelevisie afspat: hallucinerende beelden als het onheil zich aandient; gezichtsshots van onderaf en tegen de zon in: film noir…

Maar ‘U Turn’ past in geen enkel hokje. Als reguliere thriller is deze film eigenlijk onverkoopbaar. Omdat alles draait om ‘pech’ – misschien iets teveel – wordt zelfs het einde van de film daaraan opgeofferd. Stone zet je daarmee eigenlijk op het verkeerde been. Roadmovie-, lach-of-ik-schiet-, parodie- en thrillerelementen lopen constant door elkaar heen; denk je vervolgens dat het als thriller eindigt, kom je alsnog bedrogen uit.

Het gecompliceerde verhaal van Grace en Jake had misschien net iets meer aandacht verdiend, maar dat zal niet de bedoeling van Stone geweest zijn. ‘U Turn’ is een broodje stijlvolle humor tussen de warme dramamaaltijden door. Niettemin worden de dramatische personages in deze film door Lopez en Nolte overtuigend neergezet; gelachen kan er worden er om het tienerstelletje Phoenix en Danes en bewonderend gegniffeld om automonteur Thornton, die daarvoor alleen maar in beeld hoeft te komen, of hij nu in zijn onderbroek staat of met een zwembril op radiatorslangen vervangt. Sean Penn is de duizendpoot van deze film: romantische held, slechterik, loser, huilebalk, vechtersbaas en arrogante stedeling. En passant zet Stone de Amerikaanse fascinatie met gezin en ras nog even te kijk. En die met auto’s. ,, It’s a ’64 ½ Mustang!”, krijst een verschrikte Bobby als de freaky automonteur zijn klassieke cabriolet uit elkaar wil halen.

Jan-Kees Verschuure