Zwemparadijs (2009)

Regie: Lodewijk Crijns | 10 minuten | korte film | Acteurs: Marieke Lindhout, Sem de Vlieger

Met ‘Zwemparadijs’ lijkt regisseur Lodewijk Crijns ons vooral een spiegel te willen voorhouden. Verbluffend hoe de filmmakers die typische ergerlijke zwembadsituaties hebben weten te beschrijven en vast te leggen. Net als in menig pretpark, kermis of ander publiek evenement, lijken het ook hier voornamelijk de (jong) volwassenen te zijn die zich als kinderen gedragen, in plaats van de kinderen zelf. Evenals enkele andere grote filmmakers (Michiel van Erp, Bert Haanstra) is het ook Crijns die met een subtiele reflectie ons van ons gedrag doet inzien. Crijns, die uiteraard weer heel anders te werk gaat, giet deze typisch Nederlandse situaties in een korte speelfilm, gezien vanuit de ogen van twee jonge meisjes.

‘Zwemparadijs’ bevat irritant vermakelijke scènes omdat ze meer dan herkenbaar zijn. En dan nog de typecasting; de figuranten en acteurs in ‘Zwemparadijs’ zijn die typerende figuren die je in een dergelijk zwembad verwacht. Alsof ze niet zijn weg geweest sinds jouw laatste bezoek aan het tropische zwembad. Neem de rondborstige jongen met overgewicht of de zonnebank gekleurde bodybuilder: humor en werkelijkheid gaan hand in hand. Crijns lijkt die herkenbare werkelijkheid op te zoeken. Tijdens zijn studie maakte hij de film ‘Kutzooi’ waarin fictie en documentaire nauw verbonden waren. Het leverde hem een selectieplaats op voor het Internationaal Film Festival Rotterdam.  In 2001 won Crijns samen met Kim van Kooten een Gouden Kalf voor het Beste Scenario voor de film ‘Met grote blijdschap’.

Tjeerd Kooistra

Waardering: 4.5