Félix et Meira (2014)

Regie: Maxime Giroux | 105 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Martin Dubreuil, Hadas Yaron, Luzer Twersky, Anne-Élisabeth Bossé, Benoît Girard, Melissa Weisz, Josh Doguin, Michelle Gold

Opposites attract. Maar soms ook niet. Soms zijn het juist twee gelijkgestemden die elkaar vinden. Zo ook in het Canadese liefdesdrama ‘Felix & Meira’. Sloeber Felix is een outsider binnen zijn rijke familie, Meira is een jonge huismoeder die haar levenslust niet kwijt kan in haar Joods orthodoxe omgeving. Stiekem luistert ze naar blues en soul, stiekem slikt ze de pil om de sociaal gewenste kinderstroom te voorkomen. De ontmoeting tussen deze buitenbeentjes leidt tot een schier onmogelijke liefde.

Die prille liefde komt tot bloei in sfeervolle beelden van cinematographer Sara Mishara. Besneeuwd Montreal en besneeuwd Brooklyn ogen verstild en aantrekkelijk, melancholieke klarinetklanken en de melancholieke stem van Leonard Cohen zorgen voor een gepaste muzikale omlijsting. Een stel prima acteurs doet de rest, waarbij we collectief ons hart verliezen aan Hadas Yaron als de schattige Meira.

Minder geslaagd is de schildering van het Joods orthodoxe milieu. We zien de vreemde rituelen en de malle dansjes en we horen het ayayayaya-gezang voor het avondeten, maar nooit leren we wat die rituelen en klanken betekenen. We zien de vrouwonvriendelijkheid van het milieu, de onderdanigheid en de claustrofobie, maar nooit voelen we de aantrekkelijke kanten van zo’n in zichzelf gekeerde cultuur. Nooit voelen we de sociale cohesie, de warmte en veiligheid van het leven in een groep, de troost van het geloof. De orthodoxen zijn hier niet veel meer dan een stel slecht geklede gekkies, waar iedere verstandige vrouw zo rap mogelijk afstand van neemt. Erg geloofwaardig is dat niet.

Ander probleem is het tempo. Terwijl de film al traag begint, krijgen de makers het voor elkaar om keer op keer weer verder te vertragen. Misschien hiertoe gedwongen door het gebrek aan ontwikkeling in karakters en handelingen, maar dan nog. Dit alles maakt van ‘Felix & Meira’ een iets te lange zit met een verhaal dat iets te veel voortkabbelt. Dat de film het uiteindelijk redt, danken we aan Yaron, Cohen, Montreal en Brooklyn. En een klein beetje aan het ayayayaya-gezang.

Bioscooprelease: 24 september 2015