Lotte van Uitvindersdorp – Leiutajateküla Lotte (2006)

Regie: Heiki Ernits, Janno Põldma | 81 minuten | animatie, komedie, familie | Nederlandse stemmencast: Nathalie Haneveld, Pepijn Koolen, Jurjen van Loon, Leo Richardson, Hymke de Vries, Wiebe Pier Cnossen, Melise de Winter, Rowin Schumm, Hetty Heyting, Thijs van Aken, Jan Nonhof, Carol van Herwijnen, Marcel Jonker, Timo Bakker, Hymke de Vries, Lucas Dietens, Louis van Beek, Niki Romijn, Mitchell van Dungen Bille, Timo Bakker, Bas Keijzer, Seb van den Berg, Ajolt Elsakkers, Patrick van Balen, Niki Romijn, Hein van Beem, Sita Manichand

In een zonnig dorpje aan de kust wonen Lotte en haar familie. Lotte is een meisjeshond, eigenlijk meer meisje dan hond, die de dag doorbrengt met spelen, bezoekjes brengen aan dorpsgenoten en lekker luieren. Lotte heeft een onverwoestbaar goed humeur en een behulpzaam karakter. Overal waar een dorpsgenoot in nood zit, is Lotte de eerste die wil helpen. Dat is maar goed ook, want problemen zijn er genoeg in Uitvindersdorp.

De twee deftige mollen, die in een soort herenhuis onder de grond leven, hebben last van plafondgeesten. De jonge kat Bruno mist zijn vader, een kogelslingeraar die zich met kogel en al voorbij de horizon heeft geslingerd. En het zoontje van konijn Adalbert gaat gebukt onder de ambities van zijn vader, die nou eindelijk wel eens de uitvinderswedstrijd wil winnen.

Al deze personages komen uit de animatiefilm ‘Lotte van Uitvindersdorp’. De animaties in deze Estlandse productie, die in het land van herkomst de fascinerende titel ‘Leiutajateküla Lotte’ voert, zijn mijlenver verwijderd van het digitale millimeterwerk van de Amerikaanse studio’s. In deze tekenfilm zijn de animaties nogal basic, naïef bijna, zodat het voor de verwende kijker even wennen is. Wel is het allemaal even kleurrijk en hebben de tekenaars de personages van karaktervolle koppen voorzien.

Ondanks de eenvoudige tekenstijl verveelt ‘Lotte van Uitvindersdorp’ geen moment. Het verhaal zit vol kleine komische verrassinkjes en van de montere toon en opgewekte liedjes word je vanzelf vrolijk. Hoewel Lotte vooral bestemd is voor de kleintjes, zullen meegesleepte ouders zich hier ook prima mee vermaken. Niet door slimme terzijdes of verwijzingen naar volwassen onderwerpen, maar door de eigenwijze humor, leuke verhaallijnen en alomtegenwoordige vrolijkheid.

‘Lotte van Uitvindersdorp’ is kortom een bijzonder geslaagde animatiefilm voor het hele gezin. Dat is minder verrassend dan je misschien zou denken, want Estland kent een gezonde animatiescene die ook internationaal aan de weg timmert. En eerlijk is eerlijk, deze eenvoudige, lieve en opgewekte kinderfilm is een verademing tussen het Japanse en Amerikaanse animatiegeweld.

Bioscooprelease: 21 oktober 2006