The Here After – Efterskalv (2015)

Regie: Magnus von Horn | 101 minuten | drama | Acteurs: Ulrik Munther, Mats Blomgren, Loa Ek, Wieslaw Komasa, Sven Ahlström, Stefan Cronwall, Felix Göransson, Oliver Heilmann, Ellen Mattsson, Inger Nilsson, Cecilia Wilhelmsson

John en zijn zorgvuldig ingepakte koffer worden door zijn vader opgehaald uit iets wat niets anders dan een gevangenis of jeugdinrichting kan zijn. Op de terugweg naar huis voeren vader en zoon een minimaal gesprek en zien we hoe vader reageert als de jongen niet direct zijn veiligheidsgordel om doet. Met vader valt niet te spotten, maar eenmaal thuis – een afgelegen boerderijtje – blijkt dat hij desondanks moeite heeft John en diens jongere broer Philip onder de duim te houden. Wat John ook op zijn kerfstok mag hebben, van de uitgezeten straf is zijn lontje niet bepaald langer geworden.

De Zweeds/Poolse produktie ‘The Here After’ begint traag. De kijker blijft gissen wat er precies aan de hand is, maar krijgt net genoeg informatie om geboeid te blijven. Zodra John weer terugkeert naar school, waar hij in zijn oude klas plaatsneemt onder vijandige blikken van zijn vroegere vrienden, wint dit drama aan vaart en wordt er mondjesmaat meer duidelijk over Johns misdaad. Aanvankelijk reageert slechts een enkeling verbaal of loopt de klas uit, maar al snel worden de confrontaties heftiger. John ondergaat het lijdzaam en blijft stug vasthouden aan zijn voornemen om zijn oude leven weer zo goed en kwaad op de rails te krijgen. Dat lukt voor een deel, met behulp van een leeftijdsgenote die nog geen jaar in het plattelandsdorpje woont en dus een stuk onbevangener tegen Johns reïntegratie aankijkt. Zij durft hem de vragen te stellen die bij anderen op de lippen branden en neemt zo eveneens de rol van het publiek waar.

Een andere kleine maar belangrijke bijrol is weggelegd voor de grootvader van John en Philip. Hij ligt op het moment van Johns vrijlating nog in het ziekenhuis, maar wordt daarna door vader meegenomen naar huis. Hij reageert nauwelijks ergens op, maar als het puntje bij paaltje komt weten we wel wat voor vlees we in de kuip hebben en lopen de rillingen je over het lijf. Johns vader verdient wellicht nog de meeste sympathie, omdat hij overloopt van goede bedoelingen, maar geremd wordt door de onmacht om de situatie in goede banen te leiden. ‘The Here After’ roept interessante vraagstukken op over schuld, boetedoening en reïntegratie, maar regisseur/scenarioschrijver Magnus von Horn geeft geen antwoorden. Hoeft natuurlijk ook niet.

Een van de pluspunten van ‘The Here After’ is het koele, afstandelijke camerawerk van de voor een Oscar genomineerde cinematograaf Lukasz Zal (‘Ida’, 2013) dat de Zweedse omgeving in blauwgrijze tinten hult. Wat ook helpt is de vlekkeloze performance van popster Ulrik Munther, die hiermee zijn debuut indrukwekkend genoeg maakt om uit te kijken naar een volgend project. Hij is de spreekwoordelijke ‘stille waters hebben diepe gronden’ en je weet nooit wat je aan de stoïcijnse tienerjongen hebt. Die dreiging houdt de kijker bijna de hele speelduur in zijn greep. ’The Here After’ doet een hoop goed, maar het zwakke einde doet wel afbreuk aan de impact die deze film heeft. En dan ga je je afvragen of er nu niemand eerder bedacht heeft dat het een slecht idee was om John terug te laten keren in zijn oude woonplaats.

Bioscooprelease: 28 juli 2016