Trouw met mij (2014)

Regie: Kadir Balci | 94 minuten | komedie | Acteurs: Mieke Bouve, Mattieu Sys, Sirin Zahed, Johan Knuts, Mieke Dobbels, Dries de Sutter, Burak Balci, Rudi Delhem, Joke Emmers, Sara Haeck, Bert Dobbelaere, Cecile Rigolle, Jean-Pierre Lauwers, Dilek Diltemiz, Marguerite Bruggeman, Ilkay Dogan, Anouk David, Gulsah Avci

De clash tussen culturen is een dankbaar onderwerp voor films, voornamelijk voor (romantische) komedies. De lijst is eindeloos, maar enkele bekende voorbeelden zijn de klassieker ‘In the Heat of the Night’ (1967) en recenter ‘My Big Fat Greek Wedding’ uit 2002 – waarvan in 2016 een vervolg wordt uitgebracht. Een recent voorbeeld uit eigen land is ‘Alleen maar nette mensen’ uit 2012, naar het gelijknamige boek van Robert Vuijsje. Bij onze zuiderburen heeft filmmaker Kadir Balci (vooralsnog) zijn gehele oeuvre gebouwd rond de clash tussen culturen. Balci weet als Vlaamse Turk als geen ander tegen welke obstakels je kunt oplopen als je opgroeit tussen twee culturen en past veel van zijn eigen ervaringen toe in zijn films. Hij debuteerde in 2010 met ‘TurQuaze’, over de liefde tussen een Turkse jongen en een Vlaams meisje en de vraag of zij de liefde die ze voor elkaar voelen al dan niet openbaar konden maken. In zijn tweede film, ‘Trouw met mij’ (2014), slaan de hoofdpersonen die eerste onwennige fase gewoon over; na amper vier maanden besluiten Jurgen (Dries de Sutter) en Sibel (Sirid Zahed) al met elkaar te trouwen!

Jurgen en Sibel kennen elkaar van hun werk; ze geven allebei les op dezelfde school en de vlinders springen al gauw over. Hun liefde is zo sterk dat ze het al vrij snel willen laten bezegelen met een huwelijk. Maar dat is niet zo eenvoudig geregeld. In beide families maakt het voorgenomen huwelijk namelijk nogal wat los. Opmerkelijk genoeg staan de vaders (Rudi Delhem en Emin Mektepli) positief tegenover de relatie; zij doen redelijk wat moeite om een wit voetje te halen bij hun nieuwe schoonfamilie. Nee, het zijn de moeders (Anouk David en Dilek Diltemiz) die het meeste twijfelen en beren op de weg zien. Maar ook Sibels broer Kemal (Burak Balci, broer van de regisseur), is niet bepaald enthousiast over de nieuwe liefde van zijn zus, vooral omdat hem nogal wat oud zeer dwars zit. Zijn eigen relatie met een Vlaamse liep stuk en hij lijkt het niet te kunnen verkroppen dat zijn zus, over wie hij zich heel beschermend opstelt, nu wél met een Vlaming gaat trouwen. Zijn wrok zit zo diep dat hij van plan is het huwelijk te dwarsbomen. Zal zijn nieuwe Vlaamse zwager zich uit zijn tent laten lokken…?

‘Trouw met mij’ wordt aangeprezen als een komedie, maar is toch vooral een drama. Ten opzichte van ‘TurQuaze’ is deze film echter een stuk luchtiger en lichtvoetiger. Kadir Balci werkte samen met Jean-Claude van Rijckeghem, scenarioschrijver van onder meer het veelgeprezen ‘Aanrijding in Moscou’ uit 2008. Het verhaal beslaat ongeveer 48 uur uit het leven van Jurgen en Sibel en draait vooral om de voorbereidingen rond het huwelijk. En dat loopt van de hapjes die geserveerd moeten worden (‘carpaccio is toch geen varkensvlees?’) en de muziek die gedraaid moet worden, tot de vraag of Jurgen zich wel echt heeft laten besnijden, of dat hij en Sibel dat alleen maar zeggen om haar familie de mond te snoeren. Het blijft dus allemaal vrij oppervlakkig en de kwesties die aan de orde komen zijn ook allemaal vrij voor de hand liggend. Dat Kemal degene is die het meest dwars zal liggen, zie je ook al van mijlenver aankomen. Origineel is het dus allemaal niet, maar het feit dat Balci vrijwel uitsluitend onbekend talent laat opdraven laat het geheel toch fris aanvoelen. Met name Siri Zahed – in het dagelijks leven kapster in een bescheiden Oost-Vlaamse gemeente – weet te verrassen met een innemende, naturel performance.

Het verhaal mag dan netjes binnen de lijntjes ingekleurd worden en weinig verrassingen kennen, het op ervaringen van ‘lotgenoten’ gebaseerde ‘Trouw met mij’ kijkt makkelijk weg en weet zijn kijkers in te pakken met een flinke portie Vlaams-Turkse charme.

DVD-release: 14 april 2015