À bras ouverts (2017)
Regie: Philippe de Chauveron | 92 minuten | komedie | Acteurs: Christian Clavier, Ary Abittan, Elsa Zylberstein, Cyril Lecomte, Nanou Garcia, Oscar Berthe, Mirela Nicolau, Sofiia Manousha, Ioana Visalon, Marian Samu, Anaïs Dopinescu, Nikita Dragomir, Raisa Mihai, Inan Cicek, Armen Georgian, Marc Arnaud
Met ‘À bras ouverts’ slaat regisseur Philippe de Chauveron de plank mis. De film is een opeenstapeling van slechte grappen en stereotypes; mogelijk allemaal satirisch bedoeld, maar hoe dan ook vrij smakeloos.
De linkse intellectueel Jean-Etienne Fougerole (een rol van Christian Clavier), een Franse mediafiguur en getrouwd met een vrije artistieke vrouw uit een rijke familie, presenteert zijn nieuwste boek “À Bras Ouverts” waarin hij alle welgestelden oproept hun armen (en huis) open te stellen voor iedereen die arm is en hulp nodig heeft.
Wanneer hij tijdens een tv optreden voor het blok wordt gezet met de vraag of hij zijn eigen huis open zou stellen en ja zegt, ziet een roma-familie het interview en besluit om bij de familie Fougerole onderdak te zoeken. Nog dezelfde dag staan Babik (Ary Abittan) en zijn familie bij Jean-Etienne voor de deur van zijn immense villa.
Bovenstaande had een interessante insteek kunnen zijn voor een film die de problematiek rondom armoede, de vluchtelingencrisis of de roma-discussie in Frankrijk behandelt, maar in plaats daarvan is ‘À bras ouverts’ een slappe komedie dat volledig steunt op clichés en stereotypes. De roma-familie is luid, onverzorgd en heeft geen oog voor andermans spullen. De ‘liberale’ Franse familie doet alles om hun reputatie van weldoeners hoog te houden, waarbij de boekverkoop van Jean-Etienne de grootste motivatie is.
Aan flauwe grappen geen gebrek; het varken van de roma’s vernielt de keurig geharkte tuinperkjes, oma vist de peperdure koikarpers uit de vijver en na een feestmaal dat door Babik georganiseerd is, is iedereen aan de schijterij. De personages zijn niets anders dan karikaturen en daarmee eerder irritant dan grappig. Jammer, want de plot geeft wel stof tot nadenken en had een interessant gesprek kunnen openen in de huidige maatschappij.
Julia van Berlo
Waardering: 1.5
Bioscooprelease: 18 mei 2017
DVD-release: 5 augustus 2017