A Cinderella Story (2004)

Regie: Mark Rosman | 95 minuten | komedie, familie, romantiek | Acteurs: Hilary Duff, Jennifer Coolidge, Chad Michael Murray, Regina King, Dan Byrd, Julie Gonzalo, Lin Shaye, Madeline Zima, Andrea Avery, Mary Pat Gleason, Paul Rodriguez, Whip Hubley, Kevin Kilner, Erica Hubbard, Simon Helberg

De titel van deze film spreekt boekdelen: bij ‘A Cinderella Story’ hebben we te maken met het verhaal van Assepoester. Een meisje dat op jonge leeftijd haar vader verliest, dat wordt getreiterd door haar stiefmoeder en haar stiefzusjes, dat stiekem prins charming ontmoet op het bal en verliefd wordt, dat om twaalf uur thuis moet zijn en dat uiteindelijk nog lang en gelukkig zal leven. Het zijn allemaal elementen die de filmkijker mag verwachten van ‘A Cinderella Story’ en ook precies te zien zal krijgen. Verrassend is de verhaallijn in deze film dus niet.

Ook de originaliteit ontbreekt, want hoe vaak is er al niet een film gemaakt over de zogenaamde vrouwelijke studienerd die verandert in een prinses en er uiteindelijk met het stuk van de school vandoor gaat? Humor is uiteraard aanwezig, maar we hebben hier te maken met een hoog clichégehalte: de van nature lelijke stiefmoeder doet er, door middel van facelifts en opknapbeurten, alles aan om mooi te blijven, de stiefzusjes zijn onuitstaanbaar dom, de popular kids in school hebben veel geld en mooie kleren, de beste vriend van Assepoester is een wat zielig figuur met een bril en de hoofdrolspelers tot slot zijn lief, slim en knap.

Wat is er in vredesnaam dan wél leuk aan deze film? Ondanks de clichématigheid van het verhaal, het gebrek aan originaliteit en de weinig verrassende humor is ‘A Cinderella Story’ een zogenaamde feel good movie; twee jonge scholieren worden verliefd en ondanks alle tegenslag komt het toch weer goed. Soms is het heerlijk om te weten waar we aan toe zijn en dat suggereert de titel van deze film dan ook. En daar komt bij dat we eerlijk moeten zijn: uiteindelijk willen we toch allemaal in sprookjes geloven?

Josine van Gils

Bioscooprelease: 7 oktober 2004