A Price Above Rubies (1998)

Regie: Boaz Yakin | 116 minuten | drama | Acteurs: Renée Zellweger, Christopher Eccleston, Glenn Fitzgerald, Allen Payne, Julianna Margulies, Kathleen Chalfant, Edie Falco, John Randolph

Sonia (Renée Zellweger) is plichtsgetrouw gehuwd met Mendel (Christopher Eccleston), een trouwe volgeling van het Joods Orthodoxisme. Hij spendeert zijn tijd aan studeren en bidden. De geboorte van hun eerste zoon biedt niet datgene dat Sonia voor ogen heeft, ze heeft het gevoel dat er meer moet zijn. Ze weet niet waar haar lichaam eindigt en haar ziel begint, vertelt ze aan haar rabbijn. Haar man kan er niet tegen dat ze hem steeds vraagt of hij meer van God houdt dan van haar, en of ze niet kunnen vrijen mét het licht aan. Door haar relaas wordt de rabbijn overigens bevangen door een hernieuwde passie voor zijn vrouw, en sterft kort daarna. Tussendoor worden we getracteerd op flashbacks uit de jeugd van Sonia, waarin we zien dat haar broertje Yossi, stiekem en voor het laatst, een nachtelijke bezoekje aan de zwemvijver brengt. Yossi komt vaak terug in de film, als hij naast Sonia op een bankje zit, bijvoorbeeld, en hij geeft haar vaak zijn mening over beslissingen die ze maakt in haar leven. Het lijkt er op dat de regisseur, die overigens ook het verantwoordelijk was voor het script, bedoeld heeft dat Yossi haar geweten is. Dan is er ook nog een geheimzinnige zwervende vrouw, die een gemeenschappelijke kennis met Sonia te hebben, maar wie dat is, wordt niet duidelijk. Het feit dat de film zo serieus over wil komen, strookt niet met de introductie van deze twee karakters in Sonia’s gezichtsveld.

Haar zwager Sender, gespeeld door Christopher Eccleston, voelt de onvrede van Sonia, en biedt haar een baan aan als inkoper van juwelen, iets dat ze door de kennisoverdracht van haar vader, goed kan. Ze heeft veel succes, maar dit wordt met lede ogen aangezien door haar man, die bang is haar te verliezen, maar aan de andere kant niets doet om haar te behouden. De prijs die Sonia moet betalen voor deze baan is overigens een hoge, ze moet haar lichaam en ziel afstaan aan de zwager. Het is niet duidelijk waarom Sonia door deze vluggertjes haar passie terugvindt en op zoek gaat naar zichzelf. De relatie tussen Sender en haar lijkt meer op een meester-knechtverhouding, dan een relatie met liefde, en de liefde die haar man ongetwijfeld voor haar voelt, moet toch intenser zijn. Dit is één van de zwakke punten in de film.

Door haar werk maakt ze kennis met een jonge Puertoricaanse man die zelf sieraden ontwerpt. Ze wil hem vertegenwoordigen, maar moet al haar overredingskracht gebruiken om hem te overtuigen van zijn talent. Even lijkt het erop dat ze bij deze man de passie vindt, maar ook deze weg wordt ingeslagen, zonder verder bewandeld te worden. Ook de lesbische kant van Sonia wordt nog even aangesneden, door een vreemde scène waarin ze haar strenge schoonzus (Julianna Margulies) zoent, maar dit komt verder ook niet terug in de film, waardoor het een vreemde losstaande scène blijft.

De film bekijkt het Jodendom met een kritische blik en daardoor is het moeilijk om sympathie op te brengen voor de hoofdpersonen. Of je nu gelovig bent of niet, je kunt niet anders dan vinden dat Sonia slecht behandeld wordt door haar man en familie. De plotselinge karakterverandering van Sonia komt echter vreemd over. De acteerprestaties zijn geen van allen slecht, maar de film is toch te vaag om indruk te maken.