A River Runs Through It (1992)

Regie: Robert Redford | 123 minuten | drama | Acteurs: Brad Pitt, Craig Sheffer, Tom Skerritt, Brenda Blethyn, Emily Lloyd, Edie McClurg, Stephen Shellen, Vann Gravage, Nicole Burdette, Susan Traylor, Michael Cudlitz, Rob Cox, Buck Simmonds, David Creamer, Madonna Reubens, John Reubens, Arnold Richardson, MacIntyre Dixon, William Hootkins, Al Richardson, Jess Schwidde

Een verhaal waarin de kunst van het vliegvissen en religie symbolisch in elkaar verweven zijn. “Alle mooie dingen, zoals forel en verlossing, verwerf je met gratie, gratie vergt kunst en kunst vergt veel inspanning”. En zo leert de dominee zijn jonge zoons vliegvissen op het ritme van een metronoom, of zoals hij vertelt: het ritme van god. Je krijgt aan het begin van de film de indruk dat het geloof een grote rol gaat spelen in het verhaal. En hoewel de overtuiging op de achtergrond sterk aanwezig is, lijken de broers Norman en Paul vrijgevochten en avontuurlijke types die zelden in de kerkbanken te vinden zijn. Er worden volop kwajongensstreken uitgehaald, er wordt gevochten en er wordt gedronken, vooral Paul blijkt ook later wel van een borrel te houden en natuurlijk wordt er gevist, veel gevist.

Vanzelfsprekend worden de broers in de tussentijd keurig onderwezen door hun vader, waardoor er mogelijkheden zijn op een degelijk leven. Zo gaat Norman studeren in Dartmouth (honderden kilometers verder), terwijl Paul achterblijft in Missoula om zich als journalist voor een kleine krant in te zetten. In de tussentijd zien de broers elkaar niet, en ook hun ouders zien ze nagenoeg niet in deze periode. Als Norman na zijn studie terugkeert naar Montana ontdekt hij de liefde, de grillen van een volwassen Paul, maakt hij kennis met de discriminatie van de Indianen in deze tijd (betreffende het inheemse vriendinnetje van Paul) en wordt er natuurlijk weer volop gevist. Het is vooral mooi te zien dat de broers iets hebben dat verder gaat dan vriendschap. De scènes die zich tussen hen afspelen behoeven daarom ook maar weinig tekst en daar weten Pitt en Sheffer wel raad mee. Het levert een mooi soort intimiteit op tussen twee broers die uiteindelijk allebei anders in het leven staan, met alle gevolgen van dien.

De film eindigt met een prachtige slotscène waarin Paul de strijd aangaat met de allergrootste forel in de Blackfoot Rivier. Alsof hij zijn hele leven er naartoe gewerkt heeft om deze vis te vangen. Er zijn aardig wat metaforen in de scène te ontdekken. Terwijl het gevecht zich honderden meters door het wilde water verplaatst, besef je dat het de regisseur gelukt is om het vliegvissen als een kunst te portretteren. Het mooi gedramatiseerde verhaal en de robuuste natuur van Montana gaan uitstekend hand in hand. En ook als je niet van vissen houdt: na deze film wil je niets liever dan Vliegvisser zijn!

Tristan van der Linden

Waardering: 4

Bioscooprelease: 13 mei 1993