Afro Samurai: Resurrection (2009)

Regie: Fuminori Kizaki | 100 minuten | actie, horror, animatie, avontuur, science fiction | Originele stemmencast: Samuel L. Jackson, Lucy Liu, RZA, Mark Hamill, Grey DeLisle, Dave Wittenberg, Liam O’Brien, Zachary Gordon, Yuri Lowenthal, Jeff Bennett, Steve Blum, S. Scott Bullock, Greg Eagles, Phil LaMarr, Kevin Michael Richardson, Ariel Winter

Nadat de miniserie ‘Afro Samurai’ een hele schare fans aan zich wist te binden, begon het bij de makers weer flink te kriebelen. De franchise was erg populair en leverde zelfs een computerspel op. De fans smeekten om meer avonturen van de getroebleerde zwarte ronin. “Waarom maken we geen vervolg?” moeten de makers gedacht hebben. Tja, waarom niet? Dat vervolg, ‘Afro Samurai: Resurrection’, kwam dus vrij snel.

De film sluit direct aan op de gebeurtenissen van de miniserie. Afro Samurai (en Ninja Ninja, beide voorzien van de stem van Samuel L. Jackson) slijt zijn dagen in eenzaamheid. Afgesloten van de buitenwereld sluit de zwarte samoerai zich af van de buitenwereld. De interesse in de Nr. 1 hoofdband lijkt weg te ebben, dus het leven van Afro is lekker rustig. Althans, dat denkt hij. Als de verleidelijke Sio (stem van Lucy Liu) en haar broer opduiken en de hoofdband stelen, is Afro genoodzaakt om het kleinood te heroveren. Dat betekent dat er geslacht moet worden. Is de antiheld echter wel in staat om opnieuw te doden?

‘Afro Samurai: Resurrection’ is een herhalingsoefening. De route die Afro bewandelt, is vrijwel identiek aan het eerste deel. Je kunt dus weer een hoop gevechten verwachten. Is dat leuk? Jazeker. Er is niks mis met een herhalingsoefening. Zeker niet als de animatie zo strak in beeld is gebracht als hier het geval is. Daarnaast is de hiphopsoundtrack (wederom gemaakt door RZA van Wu Tang Clan) weer dik in orde. Ook de stemmen zijn goed gekozen. Jackson weet de juiste toon te vinden voor de introverte Afro en de uitbundige Ninja Ninja. Het klopt gewoon helemaal.

Toch blijft na afloop een knagend gevoel achter. Was dit het nu? ‘Afro Samurai: Resurrection’ is zeer vermakelijk, maar er had veel meer in gezeten. Het interessantste aspect van de film is dat het titelpersonage wat verder uitgediept wordt. Vooral het gegeven dat Afro ditmaal na gaat denken over zijn verleden is boeiend. Het neermaaien van hordes vijanden gaat niet in je koude kleren zitten en het lijkt er zelfs op dat Afro berouw lijkt te tonen voor zijn daden. Lijkt, want het wordt niet voldoende uitgediept. De droefenis die Jackson in de stem van het personage legt, lijkt op zoiets te wijzen maar er wordt te weinig mee gedaan. Afro is nog steeds een vrij eendimensioneel personage. Ook de drie schurken die deel uitmaken van Afro’s verleden blijven onderbelicht. Wie zijn ze precies en wat was hun band met Afro? De film gaat veel te snel en kiest voor brute actie in plaats van verdieping.

De film wil te veel in te korte tijd en dat is zonde. Het lijkt er soms op alsof men de serie in één film wilde samenvatten. Het vervolg lijkt te veel op de serie. Voor diepgang moet je deze dvd dan ook niet kijken. Ben je fan van de serie of houd je van anime in het algemeen, dan moet je deze film zeker een kans geven. Er is duidelijk veel tijd besteed aan de animatie, de cast en de soundtrack. Toffe herhalingsoefening.