Aliens vs Predator2 – AVPR: Aliens vs Predator – Requiem (2007)

Regie: Colin Strause, Greg Strause | 86 minuten | actie, horror, science fiction | Acteurs: Steven Pasquale, Reiko Aylesworth, John Ortiz, Johnny Lewis, Ariel Gade, Kristen Hager, Sam Trammell, Robert Joy, David Paetkau, Tom Woodruff Jr., Ian Whyte, Chelah Horsdal, Meshach Peters, Matthew A. Ward, Michal Suchánek, David Hornsby, Chris Martin, James Chutter, Phil Uhler, Kevin Haaland, Gina Holden, Kurt Max Runte, Liam James, Tim Henry, Tom McBeath, Ty Olsson, Anthony Harrison, Lloyd Berry, Rekha Sharma, Catherine Lough Haggquist, Victoria Bidewell, Dalias Blake, Timothy Paul Perez, Rainbow Francks, Juan Riedinger

Na het matige ‘AVP: Alien vs. Predator’ (2004) waarin de twee gevaarlijke monsters uit de ‘Alien’ franchise en de ‘Predator’ films een gevecht beslechten op Antarctica, werd door de studiobazen besloten om nog een vervolg te maken. Dit keer niet regisseur Paul W.S. Anderson aan het roer, maar de gebroeders Strause. In deze film moet het grote gevecht plaatsvinden in een rustig stadje in Colorado, Amerika.

De film begint met een scène die zich in het ruimteschip van de Predator afpeelt. Op een tafel ligt een Predator; uit zijn borst springt een Alien. Dit beest vernietigt de voltallige bemanning en stort met ruimteschip en al neer in de bossen van Colorado. Een man en zijn zoontje zijn op datzelfde moment aan het jagen in de bossen. Zij zijn getuige van het ongeluk. Wanneer zij dichterbij het schip komen blijken de Aliens nog te leven. Al snel komen vader en zoon in aanraking met een van de gevaarlijke wezens. Een Predator, die vanuit zijn thuisplaneet alles heeft gevolgd, reist naar de Aarde om alle Aliens te verwoesten. Wat volgt is een opeenstapeling van moordpartijen.

De manieren waarop Aliens en Predators hun slachtoffer om het leven hebben gebracht in hun eigen films komen ook hierin veelvuldig aan bod. Vooral het uit iemands borst springen van een Alien krijgen we meerdere keren te zien. Ook het levend villen van een mens wordt door de Predator rustig overgedaan. ‘Aliens vs Predator2′ biedt weinig vernieuwing op dat gebied. De moorden komen soms expliciet in beeld en kinderen worden niet gespaard.

De gebroeders Strause hebben in Hollywood naam gemaakt met hun special effects studio Hydraulx. Zo hebben zij gewerkt aan films als ‘Titanic’, ‘300′ en ‘X-Men: The Last Stand’. Bij het zien van deze film wordt snel duidelijk dat de twee broers nauwelijks ervaring hebben met het regisseren van een speelfilm. Het grootste mankement aan deze film is dat deze maar nergens spannend wil worden. Dit komt vooral doordat er een grote concentratie op de twee monsters is en er te weinig aandacht geschonken is aan de mensen. De bewoners van het stadje hebben dan ook geen enkele kans van overleven en dat is al vroeg in de film te zien. Hierdoor kan het je als kijker maar weinig schelen wie de eindstreep haalt.

‘Alien vs Predator2′ biedt vermaak voor wie alleen een film wilt zien met bloederige taferelen zonder een behoorlijk verhaal. De personages zelf kennen geen enkele diepgang en worden alleen gebruikt als prooi voor de Aliens en Predators. Het gevecht tussen deze twee monsters is dan ook het enige wat in deze film telt. Het is een overbodig deel aan de Alien en Predator reeks. Hopelijk is dit de laatste film cross-over tussen de twee grote horroriconen.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 17 januari 2008