Alps-Alpeis (2011)

Regie: Yorgos Lanthimos | 93 minuten | drama | Acteurs: Aris Servetalis, Johnny Vekris, Ariane Labed, Aggeliki Papoulia, Stavros Psyllakis

In korte tijd heeft Yorgos Lanthimos zich ontwikkeld tot een Europese auteur waar wereldwijd door filmliefhebbers rekening mee wordt gehouden. Na het sublieme en angstaanjagende ‘Dogtooth’ (‘Kynodontas’ (2009)), waarmee de Griek succesvol was in Cannes en een Oscarnominatie binnensleepte, is opvolger ‘Alps’ alles wat je van zo’n talent hoopt voorgeschoteld te krijgen. In hetzelfde nare sektarische sfeertje als zijn voorganger, beweegt het drama zich onderhuids en weet zijn fascinerende spanningsboog tot het einde vol te houden.

Zo wringend en extreem als ‘Dogtooth’ wil ‘Alps’ niet worden, maar op een subtiele manier is de film een uitdieping van de thema’s die daar aangesneden werden. Het bizarre gezin is nu ingewisseld voor een organisatie die vervangers regelt voor overleden mensen. Een even lugubere als Charlie Kaufman-achtige premisse, maar Lanthimos kiest voor zijn eigen weg en stuurt zijn personages tot het uiterste, en laat ze de waanzin haast omarmen door korte momenten van intens (verbaal) geweld en seks.

De manier waarop de personages in ‘Alps’ hun dialogen brengen, doen denken aan het late werk van de meesterregisseur Jean-Luc Godard. Zonder bezieling lijkt het, maar dit is schijn; achter de gezichten die geen enkele menselijke karakteristiek lijken te bevatten, gaat een grote dosis spanning schuil. Het is de gave van Lanthimos dat dit voelbaar wordt, in toenemende mate naar het einde toe, waarin hij – pesterig als zijn eerder genoemde Franse voorganger – de touwtjes opzettelijk niet geheel aan elkaar knoopt en zijn karakters ongelukkig – maar verder levend in hun misère – achterlaat.

Het is dit begrip van het menselijk brein – geïmpliceerd in het sterke scenario – en de fascinerende manier waarop dit door cinematograaf Christos Voudouris in beeld wordt gebracht, dat bewijst dat Lanthimos de voorloper is in een nieuwe golf grote Europese filmmakers. Spannend, verontrustend en bij vlagen doodeng is ‘Alps’; een immens naargeestig spel dat onder grote controle wordt gebracht door een nieuwe meester.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 19 april 2012
DVD-release: 19 februari 2013