Ask the Dust (2006)

Regie: Robert Towne | 117 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Colin Farrell, Salma Hayek, Donald Sutherland, Eileen Atkins, Idina Menzel, Justin Kirk, Dion Basco, Jeremy Crutchley, William Mapother, Tamara Craig Thomas

Met deze film heeft regisseur Robert Towne, Oscarwinnaar voor ‘Chinatown’, een wens kunnen laten uitkomen, door een boek van John Fante te verfilmen. Hierbij is hij bijgestaan door onder andere Tom Cruise, als producer. Met grote namen in de cast zoals Colin Farrell en Salma Hayek, lijkt alles aanwezig om een topproductie neer te zetten.

Het verhaal speelt zich af in de crisistijd in de buurt van Los Angeles, rond de jaren dertig. Er wordt een mooie sfeertekening gemaakt van die tijd. ‘Ask the Dust’ blijft er echter overal wel heel braaf en netjes uitzien, waardoor er meer een loom, zwoel gevoel ontstaat in plaats van een idee van crisis. Farrell ziet er dan ook niet berooid uit, eerder sexy met zijn pak en stoppelbaardje. Hetzelfde geldt voor Hayek, zij is ook te mooi in deze rol voor een echte armoedzaaister. In dit liefdesdrama zijn de hoofdrolspelers op zoek naar een beter leven, en hoewel ze naar elkaar toetrekken, vinden ze beiden de ander ongeschikt. Hij wil graag een schone blonde dame, en zij wil een rijke Amerikaan met een echte Amerikaanse achternaam. De chemie tussen de twee spelers ontbreekt en omdat het grootste gedeelte van het verhaal zich kibbelend afspeelt, spat de liefde die opbloeit niet van het scherm.

De lijn in het verhaal kont ook niet goed tot zijn recht. De inleiding duurt erg lang en het slot daarentegen bevat meerdere verhaalelementen, waardoor het misschien zelfs wat chaotisch is te noemen. Farrell zet een mooi personage neer, maar Hayek blinkt niet uit in haar rol van immigrante. Waar ze passie en vuur had moeten uitstralen, komt ze meer over als ontevreden, koel en weinig liefdevol. Gelukkig zijn er twee leuke personages aan het verhaal toegevoegd, namelijk de rol van Sutherland en ook de rol van Menzel als de ongelukkige, maar ook grappige en gekke Vera Rivkin.

De film is niet onaardig. Zeker de beelden zijn mooi uitgewerkt en in combinatie met de muziek, scheppen ze een authentieke sfeer. Het verhaal is weliswaar voorspelbaar, maar wordt aardig omkleed met een voice-over en ook wel mooie dialogen. Kortom, een prima liefdesverhaal om naar te kijken, maar niet eentje die je bij blijft.

Sharon Vonk

Bioscooprelease: 22 juni 2006