Avant l’aube (2011)

Regie: Raphaël Jacoulot | 101 minuten | drama, thriller | Acteurs: Jean-Pierre Bacri, Vincent Rottiers, Ludmila Mikaël, Sylvie Testud, Céline Sallette, François Perrot, Xavier Robic, India Hair, Pierre-Félix Gravière, Marc Brunet, Nicolas Jouhet, Marc Saez, Philippe Vendan-Borin, Priscilla Attal-Sfez, Patrick Hastert, Violette Campo, Corinne Marsollier, Christian Cazenave

We kennen het decor vooral van bergetappes in de Tour de France waar de favorieten elkaar op de steile hellingen van de Pyreneeënreuzen elkaar proberen af te troeven. In ‘Avant l’aube’ zitten we midden in het Pyreneeëngebied, alleen dan in de winter waardoor het al prachtige berggebied ook nog eens wordt opgeluisterd door mooie sneeuwtaferelen. En zo begint de film, een auto die zijn weg zoekt door de bergen door de sneeuw naar een afgelegen hotel. Mooie beelden met een duidelijke referentie aan ‘The Shining’.

De ex-gevangene Dominic (Vincent Rottier) krijgt de kans om bij dit hotel als nachtportier stage te gaan lopen. Wanneer hij zijn baas Jacques Couvreur (Jean-Pierre Bacri) samen met zijn zoon een beschadigde auto laat wegbrengen begrijpt Dominic dat er iets ernstigs is gebeurd. Dit wordt helemaal duidelijk wanneer een gast van het hotel spoorloos lijkt verdwenen. Al snel verschijnt ook de politie bij het hotel maar Dominic weigert om te vertellen wat hij heeft gezien, hij is al lang blij dat Jacques hem een tweede kans heeft gegund door hem een stageplek aan te bieden.

Ook Jacques heeft door dat Dominic dingen heeft gezien die niet voor zijn ogen bestemd waren en besluit extra aandacht aan deze jonge gereclasseerde te besteden om zijn vertrouwen te winnen en te zorgen dat Dominic niet zijn mond voorbij praat.  Na zijn stage blijft Dominic langer werken bij het hotel, wel in een andere functie als loopjongen, en Jacques behandelt hem op momenten zelfs bijna als zijn eigen zoon, des te meer omdat hij en zijn echte zoon maar moeilijk met elkaar kunnen opschieten. Het onderzoek van de politie naar de vermiste man wordt overgenomen door de recherche en al snel vouwt het web van hun onderzoek zich steeds dichter om het hotel en Dominic.

In eerste instantie lijkt ‘Avant l’aube’ een drama/thriller te worden met een boeiend verhaal en vele nieuwe plotwendingen maar al veel te snel besef je dat het verhaal simpelweg niet goed genoeg is uitgewerkt. Na op zijn hoogst vijftien minuten gissen of er misschien niet een sprankelende plotwending zal volgen is het duidelijk: het verdere verloop van de film kun je met ogen dicht uittekenen. We hadden graag gezien dat er uiteindelijk toch nog iets opmerkelijks zou gebeuren in de komende anderhalf uur maar wie deze hoop deelt komt bedrogen uit.

Lichtpuntje in ‘Avant l’aube’ is acteur Jean-Pierre Bacri (‘Comme une image’) die de rol van Jacques op zich heeft genomen. Hij vertolkt deze rol die gekenmerkt wordt door tegenstrijdige emoties op een prima manier. Hoofdrolspeler Vincent Rottier kan helaas het samenspel met Bacri niet aan waardoor het in ‘Avant l’aube’ niet alleen aan een intrigerend verhaal maar ook aan mentale spanning ontbreekt. Ook de bijrollen zijn niet erg interessant omdat dit echte bijrollen zijn zonder dat deze bijdragen aan de emotie of ontwikkeling van ofwel het verhaal ofwel een van belangrijkste karakters. De film draait eigenlijk geheel om de relatie tussen Dominic en Jacques.

De plot van het verhaal is al vanaf de eerste minuten duidelijk en dat maakt het uitzitten van de film tot een lastige opgave. De mooie beelden van het Zuid-Franse berglandschap en de juiste keuze voor klassieke muziek voor de soundtrack kunnen niet verbloemen dat ‘Avant l’aube’ wel een heel karige maaltijd is.

Meinte van Egmond