Bad Kids Go to Hell (2012)

Regie: Matthew Spradlin | 91 minuten | komedie, thriller | Acteurs: Judd Nelson, Ben Browder, Amanda Alch, Marc Donato, Augie Duke, Roger Edwards, Ali Faulkner, Cameron Deane Stewart, Jeffrey Schmidt, Chanel Ryan, Collin Cole, Eloise DeJoria, Íce Mrozek, Rodney Johnson

Een goede synopsis moet afwachtende filmliefhebbers over de streep trekken en alsnog laten besluiten om de productie in kwestie een kans te geven. ‘Bad Kids Go to Hell’ doet dat op zich niet slecht, want er is zichtbaar veel tijd en energie in de samenvatting op de achterflap van deze dvd besteed. Je verwacht een interessante horrorthriller met een paar toffe schrikeffecten, maar krijgt iets heel anders. De synopsis is niet zozeer misleidend, maar weet goed te verdoezelen hoe ontstellend nietszeggend en wazig deze productie is. Er is namelijk amper sprake van een verhaal…

Volgens het promopraatje gaat het hier om “zes middelbare scholieren, allen afkomstig uit zeer vooraanstaande en rijke families” die opgesloten worden op hun eigen school. Tijdens hun opsluiting van acht uur lang valt “elk van de zes kinderen ten prooi aan een verschrikkelijk mysterieus ‘ongeluk’”. Tja. Tot zover de theorie, maar de praktijk blijkt een stuk weerbarstiger te zijn. Deze film bestaat uit een aaneenschakeling van losse scènes.

Regisseur Matthew Spradlin is er niet in geslaagd om een samenhangend geheel in te blikken. De scènes verlopen niet vloeiend en er is geen sprake van enige samenhang. De personages worden zeer gebrekkig geïntroduceerd en zijn geen van allen sympathiek. Je wordt 91 minuten opgescheept met narcistische leeghoofden en dat is geen pretje. De cast kan weinig doen met de fletse personages. Dat het merendeel van de acteurs een bijzonder arrogante uitstraling heeft, maakt het er niet beter op. Het is gewoon niet leuk om naar hen te kijken.

Slap spel of niet: een goede thriller kan de kijker alsnog blijven boeien door gebruik te maken van plotwendingen, een sterke soundtrack, ruige seks of bruut geweld. ‘Bad Kids Go to Hell’ bezit geen van deze elementen. Wat rest is een doodsaaie, sfeerloze en richtingloze collage van beelden. Het beste onderdeel van deze film is de door een goede tekstschrijver geschreven synopsis. Lees de samenvatting en verzin daar zelf een spannende film bij: dat levert vast een toffere ervaring op dan het uitzitten van deze bagger.

Waardering: 1

DVD-release: 24 februari 2015 (Ultimate Thriller Box).