De notenkraak – The Nut Job (2014)

Regie: Peter Lepeniotis | 85 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie | Nederlandse stemmencast: Charly Luske, Birgit Schuurman, Aart Staartjes, Tony Neef, Johnny Kraaijkamp, Enzo Knol, Stephan Evenblij, Thijs van Aken, Gaby Blaaser, Rinie van den Elzen, Fred Meijer, Pim Vosmaer, Vajen van den Bosch, Tim Douwsma, Kim Feenstra, Daan Weterings, Juus Piek, Joost Pronk, Robin van der Heiden, Edna Kalb, Aniek, Nafiesa Rasoelbaks, Oscar van der Heiden, Evie Havik | Vlaamse stemmencast: Koen De Graeve, Maaike Cafmeyer, Tania Kloek, Ivan Pecknik, Tom Van Bauwel, Bert Haelvoet | Originele stemmencast: Liam Neeson, Katherine Heigl, Will Arnett, Brendan Fraser, Jeff Dunham, Psy

Het is een bekend thema in films: de eenling die het opneemt tegen de gevestigde orde. Ook in animatiefilms zien we dit terug. Neem nou Pixars ‘Ratatouille’ uit 2007, waarin de rat Remy zijn culinaire droom najaagt en daarbij tegen behoorlijk wat obstakels aanloopt. In ‘De notenkraak’, de nagesynchroniseerde versie van de animatiefilm ‘The Nut Job’ uit 2014, draait het eveneens om een knaagdier dat strijdt om gerechtigheid en eerherstel, al is het hier geen rat maar een eekhoorn. ‘De notenkraak’ is een Canadees-Amerikaans-Zuid-Koreaanse co-productie, geregisseerd door Peter Lepiniotis en gebaseerd op een korte film die dezelfde regisseur in 2005 maakte over de sympathieke, maar enigszins onhandige eekhoorn Surly. In ‘The Nut Job’ zien we hoe deze antiheld verantwoordelijk blijkt te zijn voor het verloren gaan van de complete voorraad noten van de eekhoorngemeenschap die in het park woont. Dan heeft hij ook nog de grootste boom in datzelfde park in rook laten opgaan. Als straf wordt Surly verbannen en moet hij het zelf maar zien te rooien de komende winter.

Om zijn eer – én zijn leven – te redden, beraamt Surly met zijn beste vriend, de rat Buddy, een plan om de plaatselijke winkel te beroven. Met een flinke hoeveelheid gestolen noten hoopt hij zijn schuld te kunnen afkopen. Maar tijdens het uitvoeren van hun plan ontdekken de twee heldhaftige knaagdieren dat de winkel door een (menselijke) gangster gebruikt wordt als dekmantel. Hij graaft namelijk onder de grond een tunnel van zijn winkel naar de bank. En zo krijgen Surly en Buddy de kans om niet alleen hun eigen straatje schoon te vegen, maar om ook de stad te behoeden voor de grootste bankroof uit de historie.

Het niveau van de gemiddelde animatiefilm ligt tegenwoordig, sinds de computergestuurde tekenfilm zijn entree deed, behoorlijk hoog. Met mooie beelden onderscheid je je tegenwoordig dus niet meer. In ‘De notenkraak’ zijn de animaties – hoewel niet bijster origineel – zeker van een aardig niveau en dus moeten we kijken naar het scenario en de amusementswaarde. Hier schiet deze film jammer genoeg tekort. Het verhaal is wat kleur- en inspiratieloos en mist originaliteit en dat geldt eigenlijk ook voor de personages. We hebben het allemaal al eens eerder – en over het algemeen ook beter – gezien. Voor de jeugdige doelgroep is het vast best vermakelijk, al kun je je afvragen of niet ook zij inmiddels beter gewend zijn. Het verhaal, de grappen en de figuurtjes doen belegen aan en dan worden we bij de aftiteling ook nog eens getrakteerd op ‘Gangnam Style’, een plaat waarvoor de uiterste houdbaarheidsdatum inmiddels ook al verstreken is. ‘De notenkraak’ is een duidelijk gevalletje ‘aardig geprobeerd, maar volgende keer beter’.

Bioscooprelease: 15 april 2015
VOD-release: 8 september 2015
DVD- en blu-ray-release: 8 september 2015