Ballerina (2016)

Recensie Ballerina CinemagazineRegie: Éric Summer, Éric Warin | 89 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Pip Pellens, Pim Wessels, Buddy Vedder, Robin Martens, Igone de Jongh

In animatiefilm ‘Ballerina’ wonen Felicie en Vincent in een weeshuis ergens in Bretagne, aan de Franse kust. Ze dromen van een leven buiten de poorten van het weeshuis en ‘ontsnappen’ is een dagelijkse gedachte. Felicie wil graag balletdanseres worden, Vincent wil graag zijn talenten als uitvinder verder ontwikkelen. Op een dag krijgen ze hun kans, en na een spannende achtervolging lukt het de twee in Parijs, de stad waar Felicie naar een dansschool wil, te geraken.

In Parijs raken Felicie en Vincent elkaar al snel kwijt, maar Felicie sluit vriendschap met een mank
lopende schoonmaakter, Odette. Bij Odettes werkgeefster, Mme Le Haut, onderschept ze een brief die voor diens dochter Camille bestemd is, een verwend krengetje dat ook balletdanseres wil worden en met wie Felicie het onmiddellijk aan de stok krijgt. Met die brief verkrijgt Felicie Camilles plaats in het balletklasje van de Opéra, bij een beroemde choreograaf, Louis Merante. Er hangt veel van af, er is een plek vrij in de voorstelling van De Notenkraker. Natuurlijk komt Felicies bedrog uit en ook wat er in Odettes verleden is gebeurd, is voor een beetje gevorderde filmkijker geen verrassing. De onoriginaliteit strekt zich verder uit met ‘Karate Kid’-achtige trainingssessies, een driehoeksverhouding, de eeuwige maatschappelijke status en kansen-vergelijking en een kapot muziekdoosje, dat de sleutel omvat voor Felicies afkomst.

En toch is ‘Ballerina’ beslist geen slechte productie. Het verhaal wordt met vaart verteld en de
animatie is verzorgd. Felicie is niet het standaard knappe meisje in de hoofdrol, maar blundert er wat van af en ziet er daardoor niet altijd op haar voordeligst uit. Dat dat weer geïnspireerd is door Anna uit ‘Frozen’, is duidelijk, maar het werkt hier wel.

‘Ballerina’ speelt zich af aan het eind van de negentiende eeuw en dat levert vele bijzondere plaatjes op. De Eiffeltoren is nog in aanbouw en omdat Vincent nauwe connecties krijgt met de bouwer ervan, zitten er later in de film nog wat grappige vondsten (hoewel historisch niet correct). De Parijse setting biedt voor het verhaal een absolute meerwaarde. Verder is er niets opzienbarends aan deze formulefilm. Prima kijkvoer voor de jonge doelgroep, maar de volwassen kijker heeft alles al eerder en beter gezien.

Monica Meijer

Waardering: 3

Bioscooprelease: 21 december 2016
DVD- en blu-ray-release: 14 april 2017