Ballo a tre passi (2003)

Regie: Salvatore Mereu | 106 minuten | drama | Acteurs: Daniele Casula, Caroline Ducey, Michele Carboni, Yael Abecassis

De vier seizoenen des levens op Sardinië. ‘Ballo a tre passi’ is het debuut van Salvatore Mereu, voorheen maakte de nieuwkomer korte films. ‘Ballo a tre passi’ (dans van drie passen) was genomineerd voor een VPRO Tiger Award op het Internationale Filmfestival van Rotterdam. Het verhaal van ‘Ballo a tre passi’ is eenvoudig. Er wordt veel gebruik gemaakt van stilte en de film is erg visueel. Ongetwijfeld is dit allemaal bedoeld om de schoonheid en sfeer van Mereus geboorte-eiland Sardinië weer te geven, maar hierdoor verslapt de aandacht van de kijker echter wel. Volgens de regisseur was het enige doel en streven met ‘Ballo a tre passi’ om op het witte doek een segment van het leven weer te geven, zoals hij het zelf ervaren heeft. Het feit dat de film in het Sardijns is gesproken draagt bij aan de authenticiteit van deze film. De cast bestaat voor een groot gedeelte uit lokale amateurs, op twee bekende actrices na, Caroline Ducey (‘Romance’ (1999) en ‘The Soul Keeper'(2002)) en de Israëlische Yaël Abecassis (‘Kadosh’ (1999) van Amos Gitai).

Mereu weet de jaargetijden goed weer te geven door de personages en de gebeurtenissen. De lente staat voor groei, de ontdekking van nieuwe dingen en de nieuwsgierigheid van de jongens. De zomer is heet en broeierig net als Michele en Solveig. De zomer houdt ook de bloei en de piek van het leven in. Maar de zomer duurt nooit eeuwig en de herfst doet onvermijdelijk zijn intrede, ook bij Michele en Solveig. De herfst draait om vergankelijkheid en gemiste kansen voor de non Francesca. Tot slot is de winter het jaargetijde van afscheid en het einde voor Giorgio. Tussendoor komen de personages elkaar hier en daar in de verschillende verhaallijnen tegen, net zoals de jaargetijden elkaar soms overlappen. Vooral het einde is mooi, er zijn veel mensen en iedereen lijkt gekomen om Giorgio bij te staan in zijn laatste reis. Allerlei personages uit de voorafgaande seizoenen keren terug en het is alsof zijn leven als een film aan hem voorbij flitst.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 19 februari 2004