Batman: Bad Blood (2016)

Regie: Jay Oliva | 69 minuten | actie, animatie | Originele stemmencast: Jason O’Mara, Yvonne Strahovski, Stuart Allan, Sean Maher, Morena Baccarin, Steve Blum, Gaius Charles, John DiMaggio, Robin Atkin Downes, James Garrett, Ernie Hudson, Christine Lakin, Vanessa Marshall, Matthew Mercer, Geoff Pierson, Jason Spisak, Bruce Thomas, Kari Wahlgren, Travis Willingham

‘Batman: Bad Blood’ volgt op ‘Son of Batman’ en ‘Batman vs. Robin’. De cartoon van korte speelfilmlengte is zonder voorkennis van deze twee animatiefilms uit de DC Comics stal op zich wel te kijken, maar het is beslist aan te raden om ze in de juiste volgorde te zien, omdat je anders noodzakelijke achtergrondinformatie mist. Als ‘Batman: Bad Blood’ een live action film was geweest had je het idee gehad dat de acteur die de rol van Bruce Wayne vervult, nog recht op snipperdagen had, want zijn schermtijd is beperkt tot de eerste en laatste minuten van de animatiefilm.

Bij een reddingsactie van Batwoman komt Batman om het leven. Althans: een explosie van die proporties kan hij nooit overleefd hebben. Alfred is er echter van overtuigd dat zijn baas terugkomt, en neemt zolang voor hem waar. Ook Dick Grayson (Nightwing) wordt opgetrommeld om in één van de Batmanoutfits de schijn op te houden dat Batman nog steeds alive and kicking is. Nightwing kan het echter niet alleen af, vindt Damian Wayne, die al snel zijn opleiding in de Himalaya laat voor wat het is om de rol van Robin aan te nemen. Wanneer Lucius Fox aangevallen wordt, zwicht zijn zoon Luke voor de druk en sluit zich ook aan bij het leger van vechters tegen het kwaad, waar Batwoman, alias Katherine Kane zich inmiddels ook bijgevoegd heeft.

Dat kwaad wordt in ‘Batman: Bad Blood’ vertegenwoordigd door een karrenvracht aan slechteriken: Heretic, de Electrocutioner, Blockbuster, Firefly, Killer Moth, Tetch, en Talia al Ghul, Damians moeder, om er maar een paar te noemen. Lang niet alle personages krijgen enige achtergrond of motivatie voor hun daden, en het verhaal voelt daarom eigenlijk iets te vol voor de speelduur. Dat neemt niet weg dat de animatiefilm lekker wegkijkt. De stemmencast levert uitstekend werk en de animaties zien er verzorgd uit. Je krijgt amper tijd om op adem te komen, want de film gaat van het ene naar het andere gevecht. De leukste scènes zijn daarom die tussen Nightwing en Batwoman, maar ook die met Katherine Kanes vader mogen er zijn. Door de af en toe wat seksuele toespelingen is ‘Batman: Bad Blood’ eerder geschikt voor een wat ouder publiek dan voor jonge kijkers.

‘Batman: Bad Blood’ verschijnt maandag 14 maart 2016 op DVD.