Begin Again (2013)

Regie: John Carney | 104 minuten | komedie, drama, muziek, romantiek | Acteurs: Keira Knightley, Mark Ruffalo, Hailee Steinfeld, Catherine Keener, James Corden, Adam Levine, Ceelo Green, Mos Def, Shannon Marie Walsh, Aya Cash

In ‘Begin Again’ volgen we twee muziekliefhebbers die elkaar onverwacht tegen het lijf lopen. Greta (Keira Knightley) is haar vriend Dave (Adam Levine) naar New York gevolgd. Hij begint net naam te maken als popster. Maar de roem stijgt Dave naar zijn hoofd en al gauw dumpt hij Greta voor een ander. Bij platenbaas Dan(Mark Ruffallo) ligt zijn complete leven overhoop. Hij leeft gescheiden van zijn vrouw (Catherine Keener), heeft nauwelijks contact met zijn puberende dochter (Hailee Steinfeld) en verliest al gauw zijn baan. Maar op de avond dat Greta gedumpt wordt komen de twee elkaar tegen bij een open mic avond en er ontstaat een muzikaal verbond. Greta en Dan besluiten een album op te nemen op de mooiste plekken van New York.

John Carney maakte in 2006 indruk met zijn gelauwerde muziek film ‘Once’. In ‘Once’ staan twee songwriters centraal die door samen muziek te maken nader tot elkaar komen. Het prachtige liedje Falling Slowly werd bekroond met een Oscar. Er zijn veel parallellen te trekken tussen ‘Once’ en ‘Begin Again’: beide films gaan over twee mensen bij wie muziek centraal staat in hun leven, een opbloeiende romance en een grote stad als achtergrond. ‘Begin Again’ is wel overduidelijk de Hollywoodvariant met flink wat onwaarschijnlijkheden. Hoe kan Greta de dochter van Dan mee uit shoppen nemen als ze compleet blut is? Waarom zou een succesvolle platenbaas als Mos Def geld willen investeren in iets doms als audiocommentaar bij een album? Gelukkig staan daar een paar mooie scènes tegenover die veel goed maken. Dan die Greta hoort zingen en naast haar op het podium allerlei instrumenten tot leven ziet komen zodat haar simpele liedje ineens heel strak klinkt. En het moment dat Greta met Dave naar een nieuw nummer luistert en realiseert dat het liedje niet over haar gaat maar een ander. Ze zeggen niks maar je ziet Greta’s hart breken, een prachtige scène. De kracht van muziek is hier overduidelijk voelbaar.

‘Begin Again’ brengt een beroemde actrice die op het witte doek nog nooit een woord gezongen heeft samen met een bekende zanger die maar mondjesmaat heeft geacteerd. Keira Knightley heeft een verrassende stem – aan de hese kant – en dat past prima bij een bescheiden singer songwriter. Adam Levine is als frontman gezegend met een goede stem die niet onverdienstelijk acteert. Voor Levine is het gedurfd om een rol aan te nemen die de draak steekt met zangers die hun ziel verkopen voor hits. Want Maroon 5 is in de loop der jaren ook gelikter geworden, inclusief Levine die te pas en te onpas zijn met tattoos bedekte torso laat zien. Het pleit voor hem dat hij kennelijk toch wat zelfspot heeft. Ook voor Knightley is het een moedige zet om te gaan zingen in een film. De beste rol is echter voor Mark Ruffalo. Zijn rol is niet de meeste originele maar een gevierd acteur als Ruffalo weet er goed mee uit de voeten. Zijn Dan is grappig, sneu en enthousiast. Je gunt hem dat alles weer op zijn pootjes terecht komt.

Wat ook overduidelijk wordt is de kritiek op het huidige muzieklandschap. Blijf authentiek, verkoop je ziel niet maar laat de muziek voor zich spreken. Het resulteert in het album dat Dan en Greta met zo weinig mogelijk middelen maken op de straten van New York. Het levert mooie scènes op, maar ook hier komen de onwaarschijnlijkheden weer om de hoek kijken. Want hoe geloofwaardig is het dat een paar kinderen die op straat spelen en worden gevraagd een achtergrondkoortje te zijn ineens kunnen zingen als engeltjes? En een liedje opnemen op een druk metrostation met veel lawaai is ook maar gek. Deze kleine smetjes op een verder vakkundig uitgevoerde film maken van ‘Begin Again’ net geen instant klassieker.

Desalniettemin staat de film bol van prachtige liedjes, is New York op haar mooist en zijn de karakters sympathiek. ‘Begin Again’ is een heerlijke muzikale feelgoodfilm die je vrolijk maakt.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 17 juli 2014