Bewegingsstudies te Parijs – Etudes des mouvements à Paris (1927)

Regie: Joris Ivens | 4 minuten | korte film, documentaire

Was ‘De Wigwam’ nog een allereerste, amateuristische vingeroefening voor de dertienjarige Ivens, met ‘Bewegingsstudies te Parijs’ is al een groot gehalte aan professionaliteit en visionaire ontwikkeling te zien. In plaats van één statisch camerastandpunt voor de gehele film, met scènes die zich op eentonige wijze voor de camera onttrekken, legt deze film een grote mate van dynamiek aan de dag.  Het begint al meteen met een hoog overzichtsshot die bovenop het verkeer in Parijs kijkt. En van heel hoog wordt er gecut naar heel laag: op voet- en bandhoogte is te zien hoe agenten het verkeer regelen of voetgangers voorbijlopen, maar ook hoe de auto’s imposant dichtbij de camera voorbijrazen. Vervolgens komt er weer een shot die alle verkeersstromen of de omringende Franse gebouwen duidelijk in beeld brengt. De kijker wordt continu geprikkeld met tempo- of gezichtspunt-wisselingen, waardoor je na dit vier minuten durende filmpje het idee hebt naar iets van wel een minuut of twintig te hebben gekeken. Wie dacht dat oude films altijd traag waren, hoeft enkele deze korte oefening van Ivens te beschouwen om het tegendeel te ervaren.

Bart Rietvink