Birthday Boy (2006)

Regie: Chris Mitchell | 10 minuten | korte film | Acteurs: Debbie Korper, Alon Voet, Bert Geurkink, Jaap Postma, Stipo Jelec

Korte films zijn vaak uitermate geschikt voor dit soort originele verhaallijnen en ongelooflijke, absurdistische plotwendingen. Jammer is wel dat, wellicht doordat het snelle verhaal de boventoon voert, de personages geheel niet uitgediept worden; slechts de moeder (voortreffelijk gespeeld door Debbie Korper) springt er echt uit. Verder zijn de personages oppervlakkig aanwezig en slechts belast met een dragende functie om het flitsende verhaal draaiende te houden.

Een ander opvallend punt, en een verschil met veel andere korte films, is het tempo. De gebeurtenissen in ‘Birthday Boy’ volgen elkaar snel op en er is geen moment rust. Ook de camera beweegt zich snel, om de chaos van de situatie te versterken. In dit opzicht is het een echte actiefilm, blijkbaar gebaseerd op de computerspelletjes die de verwende jongens van deze leeftijd met plezier spelen. Dit aspect van verwendheid is een doorlopend thema van de film, want wat moet je nog verzinnen voor een kind dat alles al heeft? En hoe heldhaftig treden kinderen op als ze in een situatie komen die ze dagelijks meemaken in hun virtuele wereld van Playstations, X-Boxen en Nintendo’s? De serieuzere boodschap die de makers lijken te willen maken gaat over deze opschepperige wereld van de alleswetende en alleshebbende jongetjes, en is – toepasselijk – verpakt als een spannend computerspel. Dat dit soms tot over the top actie kan leiden, toont de scène waarin de jarige Job zich plotseling ontpopt als een ware scherpschutter – ook geleerd door het gamen?

Het einde is (net als het hele verhaal eigenlijk) vrij origineel, maar helaas wordt het gaandeweg steeds duidelijker te voorspellen hoe dit vreemde verhaal zal aflopen. Deze voorspelbaarheid is, samen met de oppervlakkige personages, eigenlijk het enige minpunt van de verder spannende en verrassende korte film.

Ruby Sanders