Box Room (2014)

Regie: Michael Lathrop | 16 minuten | korte film, drama, horror, science fiction | Acteurs: David Joseph Magee, Erika McGann, Killian Coyle, Roxanne Josephine, Amanda Coakley, Sophia Scott, Conor Marren, Rafal Wojtas Wolowski, Robert Koczera

In de Ierse short ‘Box Room’ maken we kennis met Jerry. Het joch is een jaar of vijftien, heeft zwart, lang en ongewassen haar dat hij vaak in een staart draagt en zijn moeder heeft seks. Nu is dat laatste niet zo vreemd, maar iets gekker wordt het wanneer je merkt dat Jerry daar noodgedwongen naar moet luisteren. Aan zijn blik te zien is het niet de eerste keer dat de bedveren in de kamer naast hem uitgetest worden en ook het gekreun van moederlief veroorzaakt bij hem geen onzekere gevoelens als “Heeft ze pijn of zo?”. Door een daarop volgende korte scène die zich de volgende ochtend afspeelt weet je het zeker: Jerry lijkt zo’n tiener waarvan je niet gek zou staan te kijken als hij een geweer pakt en zijn medescholieren overhoop blaast. Maar gelukkig is ‘Box Room’ een horrorfilm van een andere orde.

De chagrijnige jongen leeft zijn ongenoegen uit op een spiegel in zijn kamer en dat heeft hele vreemde gevolgen. Er bevindt zich ineens een vreemd gat in de muur van zijn slaapkamer. Er sijpelt iets vochtigs uit. Rood. Het lijkt wel bloed. Jerry onderzoekt het gat en ontdekt wat het is. Dat verklappen zou zonde zijn, maar het levert gruwelijke taferelen op.

In ‘Box Room’ wordt de spanning goed opgebouwd. Op meerdere momenten zul je de rillingen over je lijf voelen lopen. Zoals een goede filmmaker betaamt suggereert Michael Lathrop meer dan hij toont, maar liefhebbers van gore komen ook aan hun trekken. Ondanks de korte speelduur voegen enkele scènes in ‘Box Room’ niets toe, sterker nog, ze doen afbreuk aan het verhaal. Maar dat laatste shot is dan weer in de roos. Hoe kom je er op!