Brittany Runs a Marathon (2019)

Recensie Brittany Runs a Marathon CinemagazineRegie: Paul Downs Colaizzo | 104 minuten | komedie, drama | Acteurs: Jillian Bell, Michaela Watkins, Alice Lee, Micah Stock, Utkarsh Ambudkar, Lil Rel Howery, Kate Arrington, Beth Malone, Esteban Benito, Nadia Quinn, Patch Darragh, Jennifer Dundas

De New York City Marathon is één van de grootste hardloopevenementen van Amerika. Er doen rond de 50.000 mensen aan mee en het aantal hardlopers dat finisht ligt erg hoog. ‘Brittany Runs a Marathon’ gaat over de obese Brittany, die een opmerkelijke transformatie doet als ze besluit te gaan hardlopen. Schrijver/debuterend regisseur Paul Downs Calaizzo baseerde de film op het verhaal van zijn vriendin en voormalig kamergenote Brittany O’Neill.

De 28-jarige Brittany (Jillian Bell) woont in New York. Met haar vriendin en kamergenootje Gretchen (Alice Lee) maakt ze de nachtclubs onveilig. Overdag werkt ze in een klein theater, als het haar tenminste lukt om zich niet te verslapen. Brittany is op het eerste gezicht gelukkig. Ze wordt door een kennis ‘de grappigste vrouw die ik ken’ genoemd, maar feitelijk mankeert er van alles aan haar leven. Gretchen hoort alleen zichzelf en bekommert zich meer om haar volgers op social media dan om Brittany; Brittany’s carrière gaat niet zoals ze het wil en daarnaast kampt ze met overgewicht. Bij een bezoekje aan een “goedkope, aardige” huisarts, die ze om Adderall vraagt omdat ze zogenaamd last van concentratieproblemen heeft, confronteert hij haar met haar ongezonde BMI en bloeddruk. Hij raadt haar aan om te gaan diëten en meer te bewegen. Aanvankelijk wuift Brittany deze goede adviezen weg, maar toch besluit ze een sportschool te bezoeken. Geschrokken van zelfs het allerlaagste abonnementstarief ($ 129 per maand!) kiest ze dan maar voor de gratis workout: hardlopen.

In hetzelfde gebouw als Brittany en Gretchen woont de oudere, bijna gescheiden Catherine (Michaela Watkins). Zij werpt zich op als reddende engel voor Brittany. Als fanatiek hardloopster weet ze precies wat de jonge vrouw nodig heeft, maar ook mentaal staat ze haar bij. Brittany sluit eveneens vriendschap met Seth (Micah Stock), die in ongeveer dezelfde slechte staat van conditie verkeert als de heldin van het verhaal. Wanneer Brittany aanmerkelijke vorderingen maakt door haar hardloopregime, oppert ze dat ze mee moeten doen met de New York City Marathon. Vastbesloten om mee te doen, is haar lichamelijke conditie ineens minder een obstakel dan het prijskaartje. Brittany moet op zoek naar een lucratieve baan en vindt dit als house & dog sitter. Hier ontmoet ze de onuitstaanbare Jern (Utkarsh Ambudkar), die ’s nachts voor de hond zorgt, en meteen ook maar in het huis van de hondeneigenaar is getrokken.

‘Brittany Runs a Marathon’ volgt de gebaande paden van het genre, maar wordt gered door de uitstekend geschreven karakters en de sterke cast. Jillian Bell is fantastisch, zowel in de komische als meer dramatische scènes. Want natuurlijk is er een diepere oorzaak voor haar problemen. Omdat de actrice er zo goed in slaagt je met dit personage mee te laten leven, raken de onvermijdelijke terugvallen en misstappen je des te meer, maar krijg je daarnaast ook dat gevoel van euforie als ze zich realiseert dat zíj, Brittany, écht meedoet aan de marathon. Ook de bijrolacteurs zijn stuk voor stuk charmant en innemend, of bloedirritant als het scenario daarom vraagt. Niet vernieuwend, maar wel heel erg leuk, inspirerend en bevredigend.

Bioscooprelease: 13 november 2019
VOD-release: 15 november 2019 (Amazon Prime)