Brotherhood of the Wolf – Le pacte des loups (2001)

Regie: Christophe Gans | 142 minuten | actie, avontuur, horror, thriller | Acteurs: Samuel Le Bihan, Vincent Cassel, Émilie Dequenne, Monica Bellucci, Jérémie Renier, Mark Dacascos, Jean Yanna, Jean-François Stévenin, Jacques Perrin, Edith Scob, Johan Leysen, Bernard Farcy, Hans Meyer, Virginie Darmon, Philippe Nahon, Eric Prat, Jean-Loup Wolff, Bernard Fresson, Christian Marc, Karin Kriström, Jean-Paul Farré, Pierre Lavit, Michel Puterflam, Nicolas Vaude, Nicky Naude, Gaëlle Cohen, Virginia Arnaud, Frankie Pain, Delphine Hivernet, Juliette Lamboley, Gapard Ulliel, Christelle Droy, Nadine Marcovici, Jean-Claude Braquet, François Hadji-Lazaro

De tijd dat uit Frankrijk alleen zwart-witte nouveau art filmhuis films komen is allang voorbij, maar een film uit Frankrijk waarin alleen Frans wordt gesproken, die volop actie en special effects bevat en níet Gerard Depardieu of Jean Reno in de hoofdrol heeft is nog wel speciaal te noemen. ‘Brotherhood of the Wolf’ is zo’n speciale Franse film waarbij je later niet eens door hebt dat de taal die in de film wordt gesproken geen Engels is.

Ook voor niet Franse filmkenners zul je een aantal bekende namen of gezichten zien. Zo speelt Monica Bellucci een rol als hoer met meer in haar mars maar nog minder kleren dan ze in ‘The Matrix: Reloaded’ aan heeft. Vincent Cassel is een uitstekend zwaardvechter in ‘Brotherhood of the Wolf’ en heeft in ‘Ocean’s Twelve’ getoond dat hij de vechtsport Capoeira ook prima beheerst.

Ook in ‘Brotherhood of the Wolf’ wordt een flink staaltje vechtkunst getoond. Hiervoor is martial artist Mark Dacascos ingehuurd. Hij heeft als Indianenvriend van Grégoire de Fronsac niet verschrikkelijk veel toegevoegde waarde behalve die gevechten die hij voert. Gelukkig zijn deze zeker de moeite waard. Hij heeft eerder samengewerkt met regisseur Christophe Gans in ‘Crying Freeman’.

Het mooie gebied met bergen, bossen en een pittoresk dorpje doet je direct denken aan ‘Sleepy Hollow’ als het verhaal dat al niet deed. Maar Samuel Le Bihan is niet Johnny Depp en Christophe Gans is geen Tim Burton. De humor mist wat en het is niet vreemd genoeg om in hetzelfde straatje te komen. ‘Brotherhood of the Wolf’ is meer actie dan humor en minder mysterie dan ‘Sleepy Hollow’ biedt. Zonder deze vergelijking is ‘Brotherhood of the Wolf’ echter een prima film.

‘Brotherhood of the Wolf’ is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Alle personages in de film (op de rol die Damascos vervult na) hebben ook allemaal een rol gehad in dit verhaal. In de 18e eeuw heeft daadwerkelijk een monster huisgehouden in de Franse provincie Gevaudan. Er is echter nooit bekend geworden om wat voor monster het ging. De film laat het mysterieuze verhaal goed in waarde tot we het ware monster krijgen te zien. Ietwat vergezocht en een halve dooddoener is het gevolg. Maar mysteries blijven ook eigenlijk alleen echt leuk wanneer het mysteries blijven.

Roland Torenbeek

Bioscooprelease: 3 mei 2001