Confessions of a Sorority Girl (1994)

Regie: Uli Edel | 90 minuten | drama, komedie | Acteurs: Brian Bloom, Sadie Stratton, Jamie Luner, Alyssa Milano, Natalia Nogulich, Peter Simmons, Danni Wheeler, David Brisbin, Lorinne Vozoff, Judson Mills, Kevin Gardner

‘Confessions of a Sorority Girl’ vertelt het verhaal van de verwende Sabrina (Jamie Luner), die haar plek in het meisjesdispuut Alpha Beta Pi te danken heeft aan haar voorbeeldige zus die hier vroeger voorzitter van was. De moeder van Sabrina (Natalia Nogulich) zou het liefst zien dat zij haar zus opvolgt en dit is dan ook de enige manier om indruk te maken op haar moeder bij wie ze altijd het gevoel heeft gehad niet goed genoeg te zijn. In de film wordt al vrij snel duidelijk namelijk dat dit de oorzaak is van haar achterbakse en sluwe gedrag. Echter de lieve en sociale kamergenoot van Sabrina, Rita (Alyssa Milano) heeft zich al kandidaat gesteld. Sabrina probeert dan ook niet op een eerlijke manier de concurrentiestrijd aan te gaan, maar verzint manipulatieve streken om er zo met het voorzitterschap vandoor te gaan. Daarnaast heeft ze een oogje op de vriend van Rita, Mort (Brian Bloom)en zal er dan ook alles aan doen om hem voor zich te winnen.

Het genre van deze film is verwarrend: het is zowel een komedie als een drama. In het begin van de film doet deze echt aan als een luchtige highschool movie. Vooral door de swingende soundtrack met muziek uit de jaren 50 en 60 en de kleding doet ‘Confessions of a Sorority Girl’ sterk denken aan ‘Grease’ (1978). Echter gedurende de film verandert de sfeer wanneer men toewerkt naar het – misschien ietwat onrealistische, maar – dramatische en onverwachte einde.

Jamie Luner, die een relatief onbekende is in de filmwereld, heeft inmiddels wél een groot cv opgebouwd met (gast)rollen in verschillende televisieseries waarvan de grootste rol in “Melrose Place” was. Voor iemand die geen ervaring heeft met grote filmrollen, zet ze de hoofdrol erg overtuigend neer en verdient daarmee een plekje in Hollywood. Ook Alyssa Milano, bij het grote publiek bekend van haar rol als Phoebe in ‘Charmed’, en beginnend actrice Danni Wheeler zetten hun rollen zo neer dat je ze gelooft.

De Duitse filmregisseur Uli Edel heeft al een aantal dramafilms op zijn naam staan. Met deze film heeft hij een goede mix gemaakt van een romcom en een drama. Ook de goede soundtrack springt uit het oog en biedt zeker toegevoegde waarde aan de film. De film zal voor vrouwen interessanter zijn dan voor mannen, maar ‘Confessions of a Sorority Girl’ is met name door het onverwachte einde zeker geen slechte film.

Redactie Cinemagazine