Convoy of Girls – Convoi de filles (1978)

Regie: Pierre Chevalier, Jesus Franco | 88 minuten | drama, oorlog | Acteurs: Brigitte Parmentier, Jean-Marie Lemaire, Henri Lambert, Monica Swinn, Michel Charrel, Pamela Stanford, Michel Danjou, Carine François, Jean Tolzac, Claude Boisson, Herbert Fiala, Fanny Magier, Jocelyne Dorian, William Frank, René Douglas

Waardeloze pulp uit een serie van nazi-exploitatiefilms uit de jaren zeventig, waarvoor iedereen die er ooit iets mee te maken heeft gehad, zich oneindig zou moeten schamen. Wie heeft ooit bedacht dat het een goed idee zou zijn om misdaden van de nazi’s te combineren met het vernederen van (seksueel) uitbuiten van vrouwen? De resultaten zijn er dan ook naar: de nazi-exploitatie filmserie is een schande voor vrouwen en een aanfluiting voor het filmvak.

En met de van oorsprong Franse ‘Convoy of Girls’ oftewel ‘Convoi de filles’ is het niet veel anders. Het jonge stel Renata (Brigitte Parmentier) en Erich (Jean-Marie Lemaire) zijn gelukkig – blijkens de idyllische openingsscène, maar dan komt de Tweede Wereldoorlog tussenbeide en worden ze jarenlang gescheiden, tot ze elkaar in extreme en heel andere omstandigheden weer tegenkomen. Het is duidelijk dat de hoofdrolspelers niet op hun acteertalent zijn geselecteerd. Voor Lemaire met zijn onwaarschijnlijk Arisch blonde haar was het zijn debuutfilm en Parmentier zal ongetwijfeld geselecteerd zijn op haar bereidwilligheid om zich voor de camera uit te kleden. Daarmee is nu ook weer niet gezegd dat de film qua inhoud ook echt heel extreem is. Het concept is verwerpelijk, maar de uitwerking is behoorlijk braaf. De tamme vrijscènes tussen Renata en Erich bij hun reünie kunnen het beste omschreven worden als gerollebol.

Er is nogal wat onduidelijkheid of pulpregisseurs Jesus Franco en Pierre Chevalier hier ook echt samen aan gewerkt hebben, of dat de credits hier opnieuw opgevoerd zijn, omdat er uit andere films is geknipt. Beiden hebben een batterij aan laagste rangs films afgeleverd, in vergelijkbare genres waarin jonge vrouwen in de meest vernederende situaties terecht komen. Zo was Chevalier vier jaar eerder verantwoordelijk voor het qua titel bijna gelijke ‘Convoi de femmes’, waarin vrouwen in de prostitutie terecht komen in het Wilde Westen en Franco perste er jarenlang beroerde sadomachochistische horrorfilms uit.

In alle opzichten is de film bijna lachwekkend slecht, maar met name omdat ‘Convoy of Girls’ schaamteloos scènes jat uit andere beroerde films, die totaal niet bij aansluiten – niet op camera- en lensgebruik en niet qua acteurs – bij de hoofdmoot van de film. De overgang tussen het materiaal is zo overduidelijk dat het als filmliefhebber pijn doet om ernaar te moeten kijken. Bovendien wordt er, mogelijk om een schijn van authenticiteit te scheppen, of om de schamele speelduur nog wat op te vijzelen, ook origineel archiefmateriaal uit de Tweede Wereldoorlog zelf gebruikt. Het geeft de kijker het gevoel dat deze naar een stukje vlijtig knip- en plakwerk van een middelbare scholier zit te kijken, zo amateuristisch is het allemaal gemaakt. Waarom is zulke rotzooi ooit gemaakt, geproduceerd en gedistribueerd? Wie heeft er ooit met belangstelling en interesse naar dit soort broddelwerk zitten kijken? In een decennium (jaren zeventig van de twintigste eeuw) dat zo rijk was aan kwaliteitsfilms, zowel uit Hollywood als uit Europa en om niet te vergeten uit Frankrijk zelf, gaat toch niemand zijn tijd verdoen met dit soort rotzooi?

Een wanproduct dat nota bene ook nog op dvd is uitgebracht. Onbegrijpelijk.

Hans Geurts