Dalva (2022)

Recensie Dalva CinemagazineRegie: Emmanuelle Nicot | 87 minuten | drama | Acteurs: Zelda Samson, Alexis Manenti, Fanta Guirassy, Marie Denarnaud, Jean-Louis Coulloc’h, Sandrine Blancke, Maia Sandoz, Charlie Drach, Roman Coustère Hachez, Abdelmounim Snoussi, Babetida Sadjo, Gilles David, Romane Mouyal, Anne-Laure Penninck, Diego Murgia, Lysa Caugy Vonville, Trancillia Bokungu, Zaire Souchi

Een opgestoken hoge knot, gestifte lippen en een kanten outfit. Een vrouw die op een chique date gaat? Nee, een meisje dat zich mooi maakt voor haar vader. Dit huiveringwekkende gegeven staat op ieders netvlies na het zien van ‘Dalva’ (2022), een onder prijzen en nominaties bedolven drama van Emmanuelle Nicot.

De 12-jarige Dalva (Zelda Samson) wordt plotseling uit huis geplaatst, omdat haar vader wordt verdacht van seksueel misbruik van het meisje. Ze komt terecht in een opvanghuis met andere kinderen die tijdelijk onderdak nodig hebben. Dalva begrijpt niet waarom ze beschermd moet worden voor haar vader en wil niets liever dan hem weer zien. In haar nieuwe onderkomen heeft ze moeite om te aarden, niet in de laatste plaats vanwege haar stijl. Ze is namelijk opgetut als een (wat oubollige) volwassen vrouw, zoals haar vader haar graag zag. Gelukkig neemt de stoïcijnse maar empathische jeugdwerker Jayden (Alexis Manenti) haar onder zijn hoede. Ook vervult haar aanvankelijk vijandige kamergenoot Samia (Fanta Guirassy) een soort moederrol, waardoor ze langzamerhand de do’s en don’ts in het opvanghuis leert kennen. Als haar echte moeder langskomt voor een weerzien na vele jaren, wil Dalva niets van haar weten. Ze weet voor elkaar te krijgen dat ze haar vader in detentie mag bezoeken, maar dat bezoek loopt anders dan ze had gehoopt.

Dalva wordt uit een onveilige situatie gehaald, maar wat betekent (on)veiligheid eigenlijk voor haar? Dat is de vraag bij de eerste scène, waarin de politie het huis van haar vader met veel geschreeuw en lawaai binnenvalt. Maar ook daarna, wanneer ze medisch onderzocht moet worden en in het donker naar het opvanghuis wordt vervoerd. In Dalva’s beleving is de wereld onveilig geworden, terwijl het systeem van de jeugdbescherming haar juist veiligheid biedt. Maar vooral: hoe is het toch mogelijk dat Dalva zelf niet inziet dat ze beschermd moet worden? Het zijn beklemmende vragen en observaties, die je mede door de formidabele acteerprestaties van Samson bezighouden.

Spaans benauwd kun je het krijgen van het delicate onderwerp en de ervaringen en inzichten die de film oproept. Maar daarnaast is het ook gewoon een boeiend drama. Dat zit hem vooral in de vaart van de vertelling en de vlotte afwisseling van scènes, waarbij er af en toe gelegenheid is om een luchtje te scheppen. Zuurstof zit er beslist in, vooral dankzij de bijrollen van Jayden en Samia, geloofwaardig uitgevoerd door Manenti en Guirassy.

De afronding van de film voelt net wat minder geloofwaardig aan. Er zit een prettig graduele verschuiving in Dalva’s ontwikkeling, maar tegen het einde van de film slaat ze een aantal treden over. Het was wellicht overtuigender geweest om hier nog enkele scènes in te voegen of een temporele sprong te verduidelijken. Beide manieren hadden het einde van de film aannemelijker kunnen maken.

Je kunt het meisje wel uit de onveiligheid halen, maar de onveiligheid niet uit het meisje. Het is wrange tegeltjeswijsheid, die in ‘Dalva’ op een boeiende en beklemmende manier wordt verbeeld.

Ester Šorm

Speciale vertoning: IFFR 2023, Movies That Matter Festival 2023