De Chinese keizerin (2024)
Regie: Jonnah Bron | 27 minuten | documentaire
Een documentaire maken als stok achter de deur om in gesprek te gaan met je adoptieouders? Het werkt voor Jonnah Bron, de maker van ‘De Chinese keizerin’ (2024). Moeder Sandra lijkt dat in te zien, maar vader Kor vindt het ‘jammer’ en ‘eng’ dat er camera’s voor nodig zijn.
Toch is Kor niet te beroerd om mee te werken. Hij en zijn ex-vrouw – ze zijn al jaren gescheiden – laten zich zelfs gewillig ondervragen. Onderwerp van gesprek is de band met hun dochter. Vroeger was die nog speels en hecht: op een homevideo zien we Kor peuter Jonnah hoog in de lucht gooien. Nu is er al lange tijd fysieke en emotionele afstand. Bron lijkt tot doel te hebben de oorzaak te achterhalen, reflecties uit te wisselen en het pad naar verandering in te slaan.
Volgens de aftiteling is radio- en podcastmaker Mischa Blok interviewcoach geweest. De coaching is goed merkbaar, als Bron het gesprek opent met “Nou, hoe voelen jullie je?” En na het gezamenlijk bekijken van een filmpje vraagt ze: “Wat zagen we net?” Het nodigt uit tot praten, maar de technieken liggen er wel dik bovenop. De dialoog wordt er niet bepaald losjes van.
In het gesprek vertelt Bron dat ze intimiteit mist bij haar ouders. Bij velen zal dit in de eigen familie voorkomen, waardoor de film al snel een herkenbaar portret wordt. Maar het verhaal kan evengoed een ‘so-what’-gevoel oproepen. Want hoe abnormaal is het eigenlijk om rond je dertigste afstand te voelen van je ouders? Op die leeftijd kruipt lang niet iedereen meer tegen z’n ouders aan.
Onbetwistbaar relevant is de film, wanneer Bron en haar vader over racisme praten. De regisseur, als baby uit China geadopteerd, noemt de opmerkingen die ze naar haar hoofd geslingerd krijgt. De impact hiervan op Kor is groot, al kan hij even later wel weer lachen. Bron vertelt wat ze altijd antwoordt, als mensen vragen waar ze vandaan komt: “Uit Groningen”.
‘De Chinese keizerin’ raakt relevante thema’s als racisme, maar toont een weinig spontaan gesprek over intimiteit in een gezin. De door Bron ervaren afstand zal voor een groot aantal mensen herkenbaar zijn, maar kan ook als volstrekt gemiddeld worden gezien. En zolang ouders op camera met hun kind willen praten, valt de verwijdering misschien wel mee?
Ester Šorm
Waardering: 2.5
Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2024
Uitzending: 23 september 2023 (VPRO)