De drie musketiers-De tre musketerer (2005)

Regie: Janis Cimermanis | 70 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Thijs van Aken, Timo Bakker, Hein van Beem, Jannemien Cnossen, Wiebe Pier Cnossen, Sander de Heer, Carol van Herwijnen, Marcel Jonker, Bas Keijzer, Kiki Koster, Rolf Koster, Ine Kuhr, Harpert Michielsen, Jan Nonhof, Rob Pelzer, Job Redelaar, Leo Richardson, Robin Rienstra, Wim van Rooij, Jürgen Theuns, Hymke de Vries, Peggy Vrijens, Donna Vrijhof, Ingeborg Wieten

Het wereldberoemde boek van Alexandre Dumas is verfilmd als poppenanimatie. Poppenanimatie is een bijzondere manier om een verhaal te vertellen. Enerzijds behoudt het verhaal zijn oorsprong, anderzijds is het verhaal anders doordat de wereld waarin het verhaal zich afspeelt, de – nagebootste omgeving – je toch in een hele andere werkelijkheid brengt. Frankrijk in de 17e eeuw is prachtig neergezet. De historie is zelfs adembenemend weergegeven. Mooi van detail zijn de shots van de omgeving; de locaties en de sfeerbeelden zijn zeer treffend. Ook de poppen zijn allemaal prachtig gemaakt met veel zorg voor detail en prachtige gezichtsuitdrukkingen. Het is knap hoe de makers deze poppen, die over slechts één gezichtsuitdrukking beschikken, toch zoveel emotie mee hebben gegeven.

Doordat de poppen heel vriendelijk overkomen, is de scherpte wat van de geschiedenis af. Alle scènes met zwaardgevechten en andere geweldadige confrontaties kunnen zonder bloed vergieten plaatsvinden. Dat maakt dat de film ook heel plezierig is voor de wat kleinere kijkertjes.

Hoofdpersonage d’Artagnan vermengt in het verhaal op een leuke manier zijn ambitie met zijn onhandigheid. Vol vuur gaat hij er voor, maar zijn klunzigheid staat hem af en toe in de weg. Dat maakt hem heel sympathiek. Je leeft helemaal met hem mee. Deze onhandigheid wordt tevens goed ingezet om de film luchtig te houden en zorgt ervoor dat de gevechten zeker niet de overhand nemen. Bovendien is er in de opzet van de film er voor gekozen om ook af en toe gekke voorvalletjes of andere grapjes in te brengen. Hierdoor blijft de film goed in balans en worden meerdere emoties aangesproken. Zo is er ook tijd gemaakt voor romantiek, vriendschap en humor.

Omdat het verhaal gemaakt is met poppen, krijg je af en toe wel het gevoel dat de film is bedoeld voor de allerkleinsten, en dan eigenlijk in het bijzonder voor jongens. Omdat alles in het verhaal echter zo prachtig uitgewerkt is, is ‘De drie musketiers’ toch voor iedereen een lust voor het oog.

Sharon Vonk

Bioscooprelease: 6 december 2007