Deadly Virtues: Love.Honour.Obey. (2014)

Regie: Ate de Jong | 87 minuten | thriller | Acteurs: Edward Akrout, Matt Barber, Megan Maczko, Helen Bradbury, Sadie Frost, Andy Davie, Nathan Gambrill, Adam Patel, Paul Rogers

Ate de Jong kreeg de wind van voren nadat hij ‘Het bombardement’ op de argeloze wereld losliet. Daarvoor trouwens ook al, want het gegeven dat Volendammer Jan Smit een Rotterdammer moest vertolken, deed – voordat dit vehikel in première ging – al een hoop voorhoofden fronsen. Dat de film flopte was dan ook niet meer dan terecht, want het povere acteerwerk en de idiote romance waren lachwekkend slecht. Na alle kritiek op ‘Het bombardement’ besloot De Jong om het over een compleet andere boeg te gooien. De Nederlander heeft in Engeland een horrorfilm ingeblikt. De cineast bewijst zijn veelzijdigheid met ‘Deadly Virtues: Love.Honour.Obey’, want deze uiterst nare horrorthriller is een totaal andere film dan De Jongs eerdere producties.

In ‘Deadly Virtues: Love.Honour.Obey’ draait het om Tom (Matt Barber) en Alison (Megan Maczko). Dit stel wordt tijdens een potje liefdeloze seks onderbroken door een mysterieuze vreemdeling (Edward Akrout). Deze vent slaat Tom knockout en bindt het stel vast. De vreemdeling maakt daarbij gebruik van bondagetechnieken. Als de vrouw zich verzet, wordt Tom gemarteld. De indringer wil dat Alison hem als haar man beschouwt en met hem “een gezellig weekend” viert terwijl haar vriend leegbloedt in de badkuip. Gaandeweg ontdekt Alison dat deze vreemdeling haar iets duidelijk wil maken over (de donkere kanten van) haar relatie.

Deze psychologische thriller maakt gebruik van elementen uit het ‘home invasion’ genre en ‘torture porn’. De Jong heeft zware kost ingeblikt. ‘Deadly Virtues’ zal zelfs de meest geharde horrorfan niet onberoerd laten. Dat ligt aan het continue gevoel van dreiging. De dreiging dat Alison verkracht gaat worden en het onbehaaglijke gevoel dat de situatie nooit goed af kan lopen. De kale vormgeving en de steriele cameravoering – het lijkt bijna documentaireachtig – zorgen voor een nare sfeer. Hoewel de personages amper uitgediept worden, kruipt de film snel onder de huid. De weerloze Alison moet kiezen tussen twee kwaden: toegeven aan de grillen van de indringer (om Tom te sparen) of opkomen voor haar man met het risico dat hem nog ergere martelingen te wachten staan als haar ontsnappingspogingen falen. Mackzo speelt haar rol overtuigend. Ook Akrout is niet slecht. Barber heeft de meest ondankbare rol en weet die niet goed uit te spelen.

‘Deadly Virtues: Love.Honour.Obey’ is een naargeestige film. Er is geen bevrijdende humor en de mensheid komt niet goed uit de verf. Vooral mannen worden als kwaadaardige, primitieve roofdieren geportretteerd. Dit is geen glossy horrorfilm, maar een duistere, steriele film over misbruik, onderdrukking en onmacht. Voor een select gezelschap dus.

‘Deadly Virtues: Love.Honour.Obey’ verschijnt dinsdag 7 oktober 2014 op DVD.