Tom and Jerry: The Lost Dragon (2014)

Regie: Spike Brandt | 57 minuten | animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: Kelly Stables, Vicki Lewis, Jim Cummings, Laraine Newman, Greg Ellis, Jess Harnell, Richard McGonagle, Wayne Knight, Dee Bradley Baker

In 1940 bedachten William Hanna en Joseph Barbera de beroemdste kat en muis ter wereld. Wie kent Tom & Jerry nu niet? Dit duo figureerde in talloze cartoons die zowat in elke uithoek op aarde te zien waren. In eerste instantie waren de kat (Tom) en de muis (Jerry) elkaars aartsrivalen, maar anno 2014 hebben de twee de strijdbijl begraven. Ze werken zelfs samen! Ze zijn milder geworden. Logisch, aangezien de tekenfilmfiguurtjes inmiddels de respectabele leeftijd van 74 jaar hebben bereikt…

In ‘Tom & Jerry – The Lost Dragon’ ontfermt het tweetal zich over een babydraakje. Dit wezentje beschouwt Tom als zijn moeder. Ongelukje natuurlijk, want de chagrijnige kat heeft geen familiebanden met de vuurspuwende zuigeling. Deze Puffy is trouwens erg gewild, want naast zijn biologische moeder is ook een gevaarlijke heks op zoek naar het beestje. Als dat maar goed gaat.

De tijd dat Tom & Jerry elkaar naar het leven stonden, is definitief voorbij. Jammer, want de originele cartoons blijven leuk. Het groteske slapstickgeweld – zowat elk wapentuig is op Tom dan wel Jerry terechtgekomen –  zorgt voor een glimlach op je gezicht. Anno 2014 is daar amper wat van te merken. Het duo speelt de tweede viool in een reeks dvd-films waarin ze mogen opdraven. De kat en de muis waren te zien in bewerkte sprookjes. Zo kon je het tweetal zien in alternatieve versie van de tovenaar van Oz en Jaap en de bonenstaak. Ook Sherlock Holmes moest eraan geloven.

Omdat er een hoop nevenfiguren te zien zijn, komen Tom & Jerry er maar bekaaid vanaf. Jammer. Ook de humor is wel erg flauw. Deze film mikt op jonge kinderen. Helemaal niet erg, maar het gegeven dat de naam van twee beroemde cartoonhelden aan deze film verbonden is, is wel kwalijk. Deze dvd heeft weinig met vintage Tom & Jerry te maken. De fans van dit duo zullen zich bekocht voelen, omdat het niet om deze personages draait. Een lieve heks en een draak eisen de meeste aandacht op.  Daar kijk je geen Tom & Jerry film voor toch?

De animatie is oké, maar niet meer dan dat. Het is duidelijk dat deze liefdeloze productie voor de thuismarkt is gemaakt. Er is weinig aandacht aan besteed. De personages zijn flets en het verhaal is slap uitgewerkt. Zonde. Zowel Tom & Jerry als hun fans verdienen beter.

‘Tom and Jerry: The Lost Dragon’ verschijnt woensdag 17 september 2014 op DVD.