Deep Space One (2007)

Regie: Peter Garfield | 17 minuten | korte film | Acteurs: James Hannaham, Youngeun Choi, Sandrine Guerin, Eugene Tsai, Jarrett Mellenbruch, Tom Green, Monica Saini

De experimentele kortfilm ‘Deep Space One’ kent de in filmland weinig gebruikelijke vorm van een triptiek. Het scherm is opgedeeld in drie segmenten, waarop een zeventien minuten lange trip door reële en virtuele ruimten wordt geprojecteerd. Hoewel zo’n triptiekvorm voor de kijker hard werken is, geeft hij de maker alle gelegenheid zijn creativiteit aan te spreken.

Dat leidt tijdens de eerste minuten van ‘Deep Space One’ tot een fascinerend schouwspel. Aan de linkerkant en in het midden zien we een berg vuilnis, belicht door een helikopter die aan de rechterkant van het scherm verschijnt. Terwijl die helikopter opstijgt en in de avondlucht verdwijnt, verflauwt het licht op het vuilnis. Het contrast tussen het vuil en de helderblauwe lucht, waarbij het licht van de helikopter de verbindende schakel vormt, levert spannende beelden op.

Helaas is het hierna snel gedaan met die spanning. Na een veel te lange impressie van een berglandschap, wordt de film lichtelijk chaotisch door de komst van handelende personages. Terwijl de sequentie in de bergen aan de saaie kant is, is het deel met de personages iets te druk en te rommelig voor een triptiek.

Groter probleem nog is een element dat na een minuut of vijf zijn intrede doet. Dan blijkt plotseling dat een van de bergen geen echte berg is maar een deel van een maquette. Vanaf dat moment vervaagt de grens tussen werkelijkheid en optische illusie en weet je als kijker nooit meer goed waar je aan toe bent. In een ‘normale’ film kan zoiets heel spannend uitpakken, maar in dit toch al vermoeiende museumstuk is het iets te veel van het goede.

Zo blijkt ‘Deep Space One’ een experiment waarbij het kijkplezier behoorlijk in de weg wordt gezeten door het ingewikkelde concept. Mocht de mens ooit evolueren tot een wezen met drie ogen en een extra brein, dan zal deze film nog een hoop vreugde gaan bezorgen. Voor ons eenvoudige tweeogige stervelingen is er helaas maar weinig plezier aan te beleven.