Yours, Mine and Ours (2005)

Regie: Raja Gosnell | 90 minuten | komedie, familie, romantiek | Acteurs: Dennis Quaid, Rene Russo, Sean Faris, Katija Pevec, Dean Collins, Tyler Patrick Jones, Haley Ramm, Rip Torn, Brecken Palmer, Bridger Palmer, Ty Panitz, Danielle Panabaker, Drake Bell, Miki Ishikiwa, Slade Pearce, Little JJ, Miranda Cosgrove, Andrew Vo, Je

Het uitgangspunt van ‘Yours, Mine and Ours’ is niet nieuw: ouders brengen een grote verandering in het leven, waar de kids het niet mee eens zijn, en vervolgens zetten de kinderen alles op alles om de situatie weer bij het oude te krijgen. In ‘Yours, Mine and Ours’ is dit al niet anders. De film is een remake van de film met dezelfde naam uit 1968, die op haar beurt weer een verfilming is van het boek van Helen Beardsley, “Who get’s the drumsticks”.

In de film wordt Helen gespeeld door de aantrekkelijke Rene Russo, die alleen maar mooier lijkt te worden met het verstrijken van de jaren. Zij is een hippie-achtige moeder, wiens motto “Homes are for free expressions, not good impressions” is. Zij heeft tien kinderen, waarvan er zes geadopteerd zijn. Dennis Quaid speelt de rol van Frank, een admiraal, die zijn acht kinderen streng op heeft gevoed. Sommige kinderen noemen hem zelfs ‘admiraal’ in plaats van ‘papa’, ondanks dat hij zegt dat dat niet hoeft. Deze kinderen leven volgens strakke schema’s, hetgeen volgens Frank ook wel noodzakelijk is, gezien de vele verhuizingen die de familie al heeft meegemaakt. Dit keer echter verhuizen ze voor het laatst, zo belooft Frank in het begin van de film. Niets blijkt minder waar.

Al snel ontmoet Frank Helen en de verliefdheid die ze op school voor elkaar voelden, bloeit al snel weer op. Op een ietwat overdreven romantische reünie (deze wordt gehouden op een cruise, behangen met kleine lampjes) slaat de vonk helemaal over en het stel stapt van de cruise over in een ander vaartuig, het huwelijksbootje. Dit feit wordt tussen neus en lippen door aan de achttien kinderen meegedeeld, en het mag geen verrassing heten dat deze niet blij zijn met de beslissing van hun ouders. Maar goed, ze zijn nog minderjarig, dus ze moeten meeverhuizen naar een groot en idyllisch huis aan zee, mét vuurtoren nog wel. De boel moet opgeknapt worden en al spoedig vliegen de verfpotten in het rond.

Regisseur Raja Gosnell, bekend van ‘Home Alone 3’, ‘Never Been Kissed’, ‘Big Momma’s House’ en de beide ‘Scooby-Doo’ films, verspilt geen tijd bij het eerste deel van de film, tot na de eerste kennismaking van de kinderen met elkaar. Dat is een verstandige keuze geweest, want daardoor blijft de vaart in het verhaal. De komisch bedoelde scènes zijn echter van een beneden gemiddeld niveau, met als dieptepunt de altijd in de blubber vallende of stappende Dennis Quaid. Het acteerwerk is voldoende, al blijft de chemie tussen Rene Russo en Dennis Quaid uit, maar dit kan ook aan het script liggen. De paar romantische scènes die de twee delen zijn niet voldoende om te overtuigen dat ze na al die jaren weer voor elkaar vallen. Blijkbaar gaan de makers uit dat het feit ‘opposites attract’ verklaring genoeg is. De kinderen hebben logischerwijs niet veel speeltijd, het zijn er gewoonweg teveel, al maken Danielle Pannabaker (als Phoebe North) en Katija Pevec (als Christina Beardsley) wel indruk.

Als je het niet erg vindt dat je elke grap al van ver aan ziet komen en je wil gewoon een ontspannend filmpje zien met af en toe een voorzichtige glimlach, dan zou je ‘Yours, Mine and Ours’ met een gerust hart kunnen proberen.