Election (1999)

Regie: Alexander Payne | 103 minuten | komedie, drama | Acteurs: Reese Witherspoon, Matthew Broderick, Chris Klein, Jessica Campbell, Phil Reeves, Molly Hagan, Delaney Driscoll, Mark Harelik, Colleen Camp, Frankie Ingrassia, Joel Parks, Matt Malloy, Holmes Osborne, Jeanine Jackson, Loren Nelson

Op een highschool in Omaha moet een vertegenwoordiger worden gekozen die namens de leerlingen in het schoolbestuur plaatsneemt. In eerste instantie is de streber Tracy Flick (Reese Witherspoon) de enige kandidaat. Dit tot ongenoegen van de populaire leraar Jim McAllister (Matthew Broderick), die de verkiezing organiseert. Hij weet Paul Metzler (Chris Klein) over te halen om zich eveneens kandidaat te stellen. Paul is een goedgelovige populaire jongen die geheel tegen de verwachting in veel leerlingen achter zich krijgt. Tracy ergert zich hier wild aan. Zij dacht dat zij zonder meer zou worden gekozen. Daarnaast wordt de zaak nog ingewikkelder als de zus van Paul, Tammy (Jessica Campbell), zich ook kandidaat stelt. Zij is lesbisch en wil van school worden gestuurd zodat zij door haar ouders naar een katholieke meisjesschool wordt overgeplaatst.

De uiteenlopende karaktertrekken van de hoofdpersonen zorgen ervoor dat er de nodige problemen ontstaan met alle gevolgen van dien. De personages zijn geen karikaturen zoals wel vaker bij ‘highschool’ films het geval is. Dit is één van de redenen waardoor de film zich onderscheidt van de doorsnee tienerkomedie. Een andere belangrijke reden is de voorspelbaarheid. In negen van de tien films in dit genre laat het eind zich al snel raden. Hier is dat duidelijk niet het geval, waardoor de film de aandacht van de kijker weet vast te houden.

De acteerprestaties zijn bovendien ook dik in orde. Reese Witherspoon weet haar personage zo neer te zetten dat het een echt kreng is, maar toch zo dat je ook het idee hebt dat ze niet puur evil is. Ook Chris Klein, die doorgaans niet de meest begaafde acteur is, slaagt in de rol van Paul Metzler. En dan natuurlijk Matthew Broderick, die in zijn rol van leraar op het randje speelt, maar net niet te overdreven acteert, zodat hij niet in een karikatuur verandert.

De belangrijkste aspecten die de film behandelt zijn eerlijkheid, loyaliteit en doorzettingsvermogen. De kans dat bij deze thema’s een mierzoete moraal om de hoek komt kijken is normaal gesproken erg groot. Gelukkig hebben de makers hiervoor niet gekozen waardoor ‘Election’ een leuke film met zwarte humor is, wat jammer genoeg niet door het grote publiek is herkend en gewaardeerd.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 4 mei 2000