All the Pretty Horses (2000)

Regie: Billy Bob Thornton | 117 minuten | drama, western | Acteurs: Matt Damon, Henry Thomas, Lucas Black, Penélope Cruz, Rubén Blades, Angelina Torres, J.D. Young, Laura Poe, Sam Shepard, Robert Patrick, Yvette Diaz, Imelda Colindres, Augustin Solis, Elizabeth Ibarra, Miriam Colon, Lonnie Rodriguez, Raul Malo, Fredrick Lopez, Ferron Lucero Jr., Manuel Sanchez, Katie Harro, Denes Lujan, Leeann Lyons, Julio Oscar Mechoso, Edwin M. Figueroa, Matthew E. Montoya, Julian Prada

Deze door Billy Bob Thornton geregisseerde film is gebaseerd op een boek van Cormac McCarthy. Het script is geschreven door Ted Tally, en naar verluidt heeft hij zich redelijk aan het boek gehouden. Ted Tally is ook verantwoordelijk voor scripts als ‘Silence of the Lambs’, ‘Red Dragon’ en ‘The Juror’. ‘All the Pretty Horses’ is een mooi verfilmd verhaal over twee opgroeiende jongens, op zoek naar avontuur. Een soort coming-of-age film dus, maar ook een road-trip. Er zitten weinig minpuntjes aan de film, behalve dan misschien dat hij niet lang blijft hangen. Ondanks dat het een kleine twee uur prettig kijken is, maakt de film namelijk niet veel indruk. Aan het eind heb je niet het idee veel wijzer geworden te zijn. Matt Damon schittert als John Grady Cole, maar de echte sterren in deze film zijn de acteurs die de bijrollen vertolken: Lucas Black als Jimmy Blevins en Henry Thomas als Lacey Rawlins. Henry Thomas is bekend geworden als Elliot uit ‘E.T.’. Lucas Black heeft al eerder met Billy Bob Thornton samengewerkt in de geweldige film ‘Sling Blade’.

Niet helemaal duidelijk wordt waarom John en Alejandra elkaar niet mogen zien van haar familie. Het heeft te maken met “de deugdzaamheid, de eer en de reputatie van een Mexicaanse vrouw”, maar John had vast wel met haar willen trouwen om haar reputatie te beschermen! Er zitten te weinig scènes met hun tweeën in om overspoeld te worden door hun romantiek, maar dat lijkt ook niet de bedoeling van het verhaal.

‘All the Pretty Horses’ was eerst drieëneenhalf uur, maar Billly Bob Thornton heeft toch besloten dit wat in te korten. Of dit de film ten goede is gekomen blijft gissen.