En équilibre (2015)

Regie: Denis Dercourt | 90 minuten | drama | Acteurs: Albert Dupontel, Cécile De France, Patrick Mille, Carole Franck, Antonin Gabrielli, Philippe Duclos, Bruno Monsaingeon, Laure Calamy, Marianne Groves, Joseph Malerba, Alexis Loret, Vincent Furic, Louise Mugler, Evan Schmidt

Regisseur Denis Dercourt heeft iets met klassieke muziek. Een paar uitzonderingen daargelaten, gaan zijn films hoofdzakelijk over muzikanten of over de invloed van muziek op iemands leven. Denk aan ‘Le cachetonneurs’ (1998, over de relatie tussen muzikanten onderling), ‘Mes enfants ne sont pas comme les autres’ (2003, over een klassiek muzikant die van zijn muzikale kinderen eist dat ze in zijn voetsporen treden) en ‘La tourneuse de pages’ (2006, over een muzikale slagersdochter die na jaren wraak wil nemen op het jurylid dat haar heeft laten falen voor haar muziekexamen). In dit rijtje past ‘En équilibre’ uitstekend, al gaat de film ook vooral over wilskracht, keuzes maken en… paarden.

Paardenstuntman Marc Guermont (Albert Dupontel) heeft door een ongeluk op een filmset een dwarslaesie opgelopen en is voor de rest van zijn leven tot een rolstoel veroordeeld. Omdat hij zijn beroep niet meer kan uitoefenen, is hij voor zijn toekomst afhankelijk van de verzekering. Namens zijn verzekeringsmaatschappij krijgt hij Florence Kernel (Cécile de France) over de vloer, om hem te pushen een schikkingsvoorstel van € 250.000 aan te nemen. Er is de verzekeraar alles aan gelegen om de zaak snel te sluiten, voordat de kosten gaan oplopen. Marc is echter geen domme man. Hij houdt voet bij stuk en gaat niet op het voorstel in. Dus begint de verzekeraar met een tactiek van (financiële) intimidatie. Maar Florence voelt zich ondertussen tot Marc aangetrokken en wenst niet in de praktijken van haar baas mee te gaan.

Hoewel het wat plat klinkt, is er meer aan de hand tussen Marc en Florence. De eerste vonk is er namelijk niet een van lichamelijke aantrekkingskracht, maar van muzikale interesse. Florence was voordat ze in de verzekeringswereld stapte een begenadigd concertpianiste. Maar ze vond zichzelf niet goed genoeg. Als ze bij haar eerste huisbezoek een cd met etudes vindt, die ze zelf gespeeld heeft, besluit ze vrijwel direct Marc te vertellen over haar geschiedenis. Als deze niet begrijpend reageert op haar carrièrewissel, want “met muziek kun je je uitdrukken”, is het antwoord van Florence: “Maar dan moet je wel wat te vertellen hebben.”

Zo zeker als Marc van zijn zaak is dat hij gewoon weer kan gaan paardrijden, zo twijfelachtig staat Florence tegenover het opnieuw oppakken van haar muzikale carrière. Maar Marc heeft iets in haar wakker gemaakt, wat zich uiteindelijk toch ook vertaalt in lichamelijke aantrekkingskracht. Hiervoor laat ze haar man en kinderen tijdelijk achter, om bij Marc het vertrouwen te vinden dat ze thuis moet ontberen. Hoewel het ontstaan van de romance wat geforceerd aanvoelt, weet De France de vertwijfeling en later verbetenheid prachtig te vertolken. Dupontel is ondertussen een innerlijk zinderend baken van overtuiging, wat de aantrekkingskracht zeer geloofwaardig maakt.

Het is daarom jammer dat een en ander toch niet helemaal goed aanvoelt. Als Marc geruime tijd na het korte ‘avontuurtje’ met Florence een quad wil kopen, is dat net toevallig bij Florence’s echtgenoot. Dat had niet gehoeven. Wat wel uitstekend werkt, is de persoonlijke verhaallijn van Florence, die het pianospelen weer oppakt en doelbewust Marc aanspoort om niet op het schikkingsvoorstel in te gaan, waardoor ze haar baan kwijtraakt.

‘En équilibre’ is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Bernard Sachsé, een ruiter die verlamd raakte aan zijn benen, maar toch opnieuw (en met succes) heeft leren paardrijden. Het lijkt er echter op alsof regisseur Dercourt meer geïnteresseerd was in het verhaal van de verzekeringsdame die toch weer voor de klassieke muziek koos. Dit maakt dat de film voelbaar op twee gedachten hinkt. En daardoor net niet helemaal lekker uit de verf komt. Ondanks de zeer sterke rollen van Dupontel en De France.

Wouter de Boer

VOD-release: 29 september 2015
DVD-release: 29 september 2015