Vie sauvage (2014)

Regie: Cédric Kahn | 102 minuten | drama | Acteurs: Mathieu Kassovitz, Céline Sallette, David Gastou, Sofiane Neveu, Romain Depret, Jules Ritmanic, Jenna Thiam, Tara-Jay Bangalter, Amandine Dugas

In Nederland is het verhaal nauwelijks in het nieuws geweest, maar in Frankrijk hield het de gemoederen behoorlijk bezig. De natuurkundige Xavier Fortin die zijn twee jonge zoons (van 6 en 7) ontvoert bij hun moeder en pas na elf jaar onderduiken wordt teruggevonden. Al die tijd heeft de man zijn zoons zelf onderwezen en klaargestoomd voor een leven waarin de natuur centraal staat. De affaire-Fortin kreeg een interessant staartje toen zowel vader als moeder hun kant van het verhaal in boekvorm uitbrachten. Voor de verfilming ‘Vie sauvage’ heeft regisseur Cédric Kahn gekozen om te focussen op de vader. Wat geenszins wil zeggen dat hij kant kiest. Verre van, zelfs.

De film begint verrassend met een actie van moeder Nora (Céline Sallette). Zij vlucht met haar drie zoons uit een vakantiewoning aan de rand van het bos, op het moment dat vader Paco (Mathieu Kassovitz), er even met de auto vandoor is. De gejaagdheid die in de cameravoering en montage is doorgevoerd, zal later in de film helaas niet of nauwelijks terugkeren. Terwijl Paco met zijn twee zoons (de oudste, die een andere vader heeft, besluit bij zijn moeder te blijven) ruim tien jaar op de vlucht is voor de politie. De reden dat hij zijn zoons meeneemt, is dat Nora probeert via een gerechtelijk bevel de volledige voogdij te krijgen.

Zoons Tsali en Okyesa gaan uit eigen vrije wil met hun vader mee, als hij zegt dat hun moeder ze van hun vader wil scheiden.  Je zou het dus een vrijwillige ontvoering kunnen noemen. En het leven in de natuur trekt de jongens aanvankelijk ook erg aan. Lekker de hele dag een beetje aan een boerderijtje klussen, dieren- en plantennamen leren kennen in het bos, en vooral: niet naar school hoeven. Hoewel onderwijs verplicht is in Frankrijk, zo legt Paco uit, is schoolgaan dat niet. Dus zolang hij zijn kinderen zelf onderwijst, is hij niet in overtreding. Het aannemen van een schuilnaam vinden de kids ook wel spannend en het liegen over dat hun moeder is overleden gaat ze heel gemakkelijk af.

Voor mensen die niet bekend zijn met het verhaal, verschaft de film weinig uitleg. Zo is het geregeld niet duidelijk of Paco en zijn zoons alweer op een nieuwe locatie zitten, laat staan hoeveel tijd er inmiddels is verstreken. Op een bepaald moment heeft Paco een nieuwe vriendin, Céline (Jenna Thiam), maar het is onduidelijk hoe ze elkaar hebben leren kennen en wat zij precies van Paco weet. Het antwoord is: vrij weinig, gezien haar verrassing als blijkt dat Paco’s ex-vrouw nog leeft en Tsali en Okyesa een oudere broer hebben. Op dit moment slaat de sfeer van de film vrij abrupt om. Van zonovergoten dagen in de natuur, gaan we plots naar een druilerig, mistroostig schouwspel.

Omdat elf jaar lastig in één film te vatten zijn, wordt er ook plots een forse periode overgeslagen. Tsali en Okyesa zijn ineens bijna volwassen en blijken een iets minder idyllische verhouding met hun vader te hebben gekregen. Tsali (Romain Depret) is stevig aan het puberen, terwijl Okyesa (Jules Ritmanic) de lieve vrede probeert te bewaren. Wat des te meer op begint te vallen, is dat Paco nauwelijks op een normaal niveau met zijn zoons communiceert. Hij heeft zich vastgebeten in zijn recht om zijn zoons te zien en negeert de smeekbedes van Nora die hem via de krant ter ore komen. Hoewel hij blijft volhouden dat hij het beste voorheeft met zijn zoons, kan hij er slecht tegen als Tsali zijn eigen wil gaan. Maar de film biedt niet meer genoeg ruimte om het conflict verder uit te werken. Het publiek moet immers de hereniging van Nora met haar zoons ook nog meekrijgen.

En dan begint de relatief korte speeltijd van zo’n 100 minuten zich extra te wreken. Alle nuance verdwijnt, om het verhaal maar af te kunnen ronden. Terugblikkend kun je uiteindelijk enkel vaststellen dat je naar een paar losse scènes uit een als bekend verondersteld verhaal hebt zitten kijken, zonder dat je er echt wijzer van bent geworden. De prima acteerprestaties ten spijt, biedt ‘Vie sauvage’ weinig ruimte om je emotioneel te binden aan de personages. Morele en innerlijke kwesties komen pas laat in de film een beetje aan bod, maar tegen die tijd ben je als kijker het contact met Paco en zijn zoons eigenlijk al kwijt.

Wouter de Boer

VOD-release: 29 september 2015
DVD-release: 29 september 2015