Evil Things (2009)

Regie: Dominic Perez | 86 minuten | horror | Acteurs: Elyssa Mersdorf, Gail Cadden, Laurel Casillo, Kimberley Datnow, Jordan Scott Gilbert, Morgan Hooper, Billy Klein, Ryan Maslyn, Zurab Match, Cynthia Shaw, Torrey Weiss, Courtney S. Bunbury

Dankzij de ‘Paranormal Activity’ franchise en ‘V/H/S’ heeft het found footage genre weer een nieuw leven gekregen. Fijn voor beginnende filmmakers met een krappe portemonnee, want het is relatief goedkoop en je kunt er – als je het goed doet en op weet te vallen – veel geld mee verdienen. De debuterende Dominic Perez hoopt met ‘Evil Things’ naam te maken. Yep, het gaat hier wederom om een zogenaamd gevonden filmblik waarop een aantal verschrikkelijke gebeurtenissen te zien is.

De studente Miriam krijgt van haar tante een bijzonder verjaardagscadeau. Ze mag een weekend lang de scepter zwaaien over haar grote landhuis. Het huis bevindt zich midden in de bossen en bergen. Lekker rustig! Miriam nodigt vier vrienden uit om een feestje te bouwen. Helaas is er een party pooper in de vorm van een enge entiteit aanwezig…

De synopsis klinkt zo verkeerd nog niet. Helaas blijkt de film zelf – ondanks een compacte speelduur van 86 minuten – niet erg boeiend. Het tempo ligt ontzettend laag en de personages zijn niet erg boeiend. Dat Perez een debutant is, merk je aan het gebrek aan een spanningsboog en de kromme dialogen. Het loopt niet lekker en je wordt nooit het verhaal ingezogen, omdat de acteurs nogal gekunsteld bezig zijn. Het spel is houterig en komt niet naturel over. Daarnaast duurt ‘Evil Things’ gewoon te lang.

Het duurt erg lang, voordat er wat gebeurt en dat is zonde. Met een kortere speelduur en een beter script had deze film een stuk interessanter kunnen zijn. Fans van het genre zullen deze film misschien wel een kans kunnen geven, want Perez weet met een karig budget nog een paar aardige schrikeffecten neer te zetten. ‘Evil Things’ vraagt echter veel tijd en energie van je. Je moet je door een hoop slap geouwehoer heenslaan, voordat het interessant wordt.

‘Evil Things’ verschijnt woensdag 20 maart 2013 op DVD.