Familia Rodante (2004)

Regie: Pablo Trapero | 103 minuten | komedie | Acteurs: Liliana Capurro, Graciana Chironi, Ruth Dobel, Federico Esquerro, Bernardo Forteza, Laura Glave, Leila Gomez, Nicolás López, Sol Ocampo, Marianela Pedano, Carlos Resta, Raul Vinona

De film ‘Familia Rodante’ is een roadmovie op zijn Argentijns. Een familie op weg naar een bruiloft, hobbelend in een overjarige camper door gebieden waar een verharde weg even zeldzaam is als een tankstation. De familie is groot, de camper te klein, het temperament is zuidelijk en de temperatuur bloedheet. Dan blijkt er tot overmaat van ramp nog wat oud zeer in de familie te zitten. Genoeg ingrediënten voor een vermakelijke film, zou je zo denken.

Om dit verhaal te verfilmen heeft regisseur Pablo Trapero gekozen voor een sobere, documentaireachtige stijl. Met een schokkerige camera die vaak boven op de personages zit en een geluidsband vol oorverdovend verkeerslawaai, geeft de film goed het ongemak, de chaos en de benauwdheid van de reis weer. Een ontstoken kies, in de bloedhitte en mijlen verwijderd van een tandarts, bezorgt de toeschouwer bijna een fysieke pijn. Dat onder deze omstandigheden de onderlinge relaties in de familie op scherp worden gezet is goed voorstelbaar.

Helaas is ‘Familia Rodante’ hiermee nog geen geslaagde productie geworden. De combinatie van een traag tempo en het ontbreken van dramatische spanning maakt van de film een wat lange zit. Ieder lid van de omvangrijke familie krijgt evenveel aandacht, zodat je niemand echt goed leert kennen. Hierdoor wordt het lastig je te laten meeslepen door de twee of drie dramatische momenten die de film kent. Daarnaast zit in de verhaallijn geen enkele verrassing. Zet een oververhit puberneefje naast een oververhit pubernichtje, giet er wat verveling in en je weet hoe dat moet eindigen. Deze voorspelbaarheid geldt eigenlijk voor het hele verhaal.

Aan de pluskant staan dan weer het degelijke acteerwerk, de fijne muziek, de fraaie Argentijnse landschappen en aardige, niet al te uitbundige humor. Het is niet voldoende om van deze productie een echte aanrader te maken, maar slecht is de film toch ook niet. ‘Familia Rodante’ is een beetje als een familie-uitstapje: best vermakelijk, zolang je er niet te veel van verwacht. Maar net als de meeste familie-uitstapjes laat deze film absoluut geen onuitwisbare indruk na.

Bioscooprelease: 30 juni 2005