Final Score (2018)

Recensie Final Score CinemagazineRegie: Scott Mann | 104 minuten | actie | Acteurs: Dave Bautista, Pierce Brosnan, Martyn Ford, Ray Stevenson, Stella Paris, Lara Peake, Ralph Brown, Lucy Gaskell, Victoria Broom, Amit Shah, Bern Collaço, Craig Conway, Gordon Alexander

Zelden kon een eenvoudige pitch van een film de lading zo goed dekken. Denk aan Pierce Brosnan en Dave Bautista die in een afgesloten voetbalstadion uit handen moeten zien te blijven van kwaadaardige terroristen. Ofwel: ‘Die Hard’ in een voetbalstadion. Als die premisse je al doet gruwelen, kun je ‘Final Score’ beter mijden als de pest. Als je je makkelijk over kunt geven aan pulp, kun je zowaar een vrolijke tijd tegemoet gaan, want ‘Final Score’ is zó over de top en slecht dat het bij vlagen eigenlijk best leuk is.

Om toch nog maar iets van context te geven: ‘Final Score’ draait om oorlogsveteraan Knox (ja, echt waar), gespeeld door Dave Bautista (‘Guardians of the Galaxy’), die met zijn nichtje een voetbalwedstrijd in Londen bezoekt. Eenmaal plaatsgenomen in het stadion zijn Russische revolutionairen achter de schermen bezig het stadion volledig op slot te gooien, omdat zich in het stadion een overgelopen revolutionair Dimitri (Pierce Brosnan die zijn accententrommel weer eens uit de kast heeft gehaald) bevindt. Ex-soldaat Knox heeft al snel het een en ander in de gaten en probeert de terroristen met hulp van steward en ultieme comic relief Faisal (Amit Shah, ‘Breathe’) te stoppen voordat ze het stadion opblazen als ze Dimitri niet te pakken krijgen. Jammer alleen dat zijn nichtje in het stadion is; Knox heeft immers een zwakke plek nodig om de terroristen van wat extra munitie te voorzien.

Het mag duidelijk zijn dat ‘Final Score’ een film is waarbij je elk greintje verstand op nul moet zetten. Regisseur Scott Mann (‘Heist’) levert met ‘Final Score’ een ultieme B-film af, geheel met karikaturale personages, achterlijk snel gemonteerde actiesequenties en een volkomen stompzinnig plot. Dave Bautista die op een motor in volle vaart door het hele stadion rijdt, achtervolgd door Russische terroristen? Het kan gewoon in ‘Final Score’.

Op het moment dat je al je denkvermogen hebt uitgeschakeld en je neer hebt gelegd bij alle onlogische, onrealistische plotwendingen is ‘Final Score’ af en toe stiekem best leuk, niet in de laatste plaats door de immer aanwezige zelfspot van de makers en de acteurs. Dave Bautista zal nooit een Daniel Day-Lewis worden, maar weet toch in elke rol opperbest te vermaken. Soms zit er zelfs een geslaagde grap in de film (denk aan een Brit die een Amerikaan terechtwijst op het onderscheid tussen soccer en football). ‘Final Score’ is in wezen natuurlijk een draak van een film, maar slecht op zo’n manier dat het stiekem eigenlijk ook wel weer leuk is. Mits je zoveel onzin kunt verdragen natuurlijk.

Alex Mazereeuw

Bioscooprelease: 27 september 2018
DVD- en blu-ray-release: 8 februari 2019